Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

60-250 :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

beasten

Aktiv medlem
Jag var på fotomässan igår. Kände lite på 60-250 zoomen den som ska komma till vissa välbeställda eller grötätande ;-) fans som förbeställde sitt exemplar för leverans i april. Fick monterat utställningsexet på ett enkelt Pentaxhus för en provkörning.
Gick runt en stund i trängseln och jämförde med Sigma som var långsammare och hade svårare att hitta rätt. Tittade på Tamron Och givetvis Nikon och Canons gluggar i klassen.

Det som jag tyckte verkade vara bra var dels balansen i Pentaxgluggen men även hur mekaniken jobbade. Det som jag tyckte verkade vara imponerande utan att ha gjort någon vetenskaplig test det var autofokusen. Den jobbade snabbt tyst och hittade rätt. Priset är högt men gluggen verkar bra så här långt. Ska bli intressant och se när testerna kommer igång.

Jag var på fotomässan igår. Kände lite på 60-250 zoomen den som ska komma till vissa välbeställda eller grötätande ;-) fans som förbeställde sitt exemplar för leverans i april. Fick monterat utställningsexet på ett enkelt Pentaxhus för en provkörning.
Gick runt en stund i trängseln och jämförde med Sigma som var långsammare och hade svårare att hitta rätt. Tittade på Tamron Och givetvis Nikon och Canons gluggar i klassen.

Det som jag tyckte verkade vara bra var dels balansen i Pentaxgluggen men även hur mekaniken jobbade. Det som jag tyckte verkade vara imponerande utan att ha gjort någon vetenskaplig test det var autofokusen. Den jobbade snabbt tyst och hittade rätt. Priset är högt men gluggen verkar bra så här långt. Ska bli intressant och se när testerna kommer igång.

Hej!!

Jag har hört att de gluggar som ligger ute som text-exempel inte håller riktigt lika hög optiksk kvalitet som de nya kommer att göra när de kommer ut. Om autofokus och IQ var bra på den nya gluggen var bra är det mycket positivt då antagligen 60-250 kommer att vara både snabb, bra och välbyggd när den väl kommer ut.
Den planeras lanseras någon gång under mars-april tror jag.

Jag klämde på samma ex (troligen) och fick testat på min K20D och jag var inte direkt imponerad, vare sig av mekaniken (zoom-ringen var ojämn och trög) eller bildkvalitet...

Enligt Pentax folket på plats var det ett för-serie ex som dom fått låna, det kom tydligen direkt från nån Tysk mässa.

Däremot blev jag impad av lilla K-m som hade klart kvickare AF än min K20D, så om det var en sån du fick testa kanske det hade med huset och inte objektivet att göra...

Jag klämde på samma ex (troligen) och fick testat på min K20D och jag var inte direkt imponerad, vare sig av mekaniken (zoom-ringen var ojämn och trög) eller bildkvalitet...

Enligt Pentax folket på plats var det ett för-serie ex som dom fått låna, det kom tydligen direkt från nån Tysk mässa.

Däremot blev jag impad av lilla K-m som hade klart kvickare AF än min K20D, så om det var en sån du fick testa kanske det hade med huset och inte objektivet att göra...

Ja, pentax har sagt att för-exemplaren inte håller så bra kvalitet, men det är väll viktigt för dem att visa att den är på väg i alla fall. Det finns de som har väntat jättelänge på den.

Km ska vara riktigt imponerande. Kul också med autofokusen. Det bådar gott för kommande k30d då det med stor stor sannorlikhet kommer att få en vassare autofokus.

Prototyper varken kan eller ska jämföras med produktionsexemplar. De finns mer för att testa olika konstruktionslösningar, och för att visa upp på mässor tills den färdiga produkten är klar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar