Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5DMkII kan inte formatera CF-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

lenp

Medlem
Köpt kameran begagnat. Medföljde ett 2GB kort som funkar utmärkt. Jag köpte ett nytt större minneskort, Sandisk Extreme Pro 32GB UDMA 7. Men kameran vägrar acceptera det. Vid uppstart säger den att jag ska formatera det via kameran. Försöker jag med det så säger det att den inte kan.

Kortet kan läsas på min Mac utan problem. Ngn ide om vad som strular?

Vet du säkert att kameran kan hantera ett så stort kort? Jag har själv fått lite svårbegripliga felmeddelanden när jag försökt använda minneskort som är för stora för diverse enheter att använda.

Hej Lennart,
Det ska fungera med större kort, men du behöver se till att kameran har uppdaterad firmware. Så använd ditt 2GB-kort för att ladda ner och installera nyaste firmware, och testa igen.

Håller med Ulf. Ibland fungerar inte kort som är större än 4GB.
Går bra i min D700 som är samtida. Hade ett 8 GB i den redan från början, men jag har för mig att även 32 GB som jag hade i D810 fungerar.

Eftersom det verkar ingå lite uppdatering avseende UDMA 7 i de senaste uppdateringarna till kameran så hade jag kontrollerat att den här senaste version innan jag fipplade vidare med annat.

Jag håller med Sara, testa att uppdatera till senaste firmware först.
Om det inte fungerar är det säkert många FS-medlemmar som sitter på gamla kort av olika storlekar de inte längre använder som de kan skänka bort eller sälja för en oförskämt billig peng.
I skrivande stund kan jag inte kolla vad jag har men finns du i Stockholm och vill testa kan du höra av dig.

"Changes:Firmware Version 2.1.2 incorporates the following change.1. Optimizes the camera’s performance when using certain UDMA 7-compatible CF cards released in February 2012 or later."

Jag har inte använt kort större än 16 GB i 5DMKII så jag kan inte uttala mig något om 32 GB. I manualen för 5DMKII hittar jag inget info om vilka kort kan användas.

Går bra i min D700 som är samtida. Hade ett 8 GB i den redan från början, men jag har för mig att även 32 GB som jag hade i D810 fungerar.

Eftersom det verkar ingå lite uppdatering avseende UDMA 7 i de senaste uppdateringarna till kameran så hade jag kontrollerat att den här senaste version innan jag fipplade vidare med annat.
Jag har ett 32GB CF-kort i min D800 och i min D700 och de fungerar i bägge.

Att det fungera ri en modell betyder ju inte att det fungerar i en annan. Måste in och läsa på vilka kort som är garanterade att fungera annars så är det ett lotteri.

Köpt kameran begagnat. Medföljde ett 2GB kort som funkar utmärkt. Jag köpte ett nytt större minneskort, Sandisk Extreme Pro 32GB UDMA 7. Men kameran vägrar acceptera det. Vid uppstart säger den att jag ska formatera det via kameran. Försöker jag med det så säger det att den inte kan.

Kortet kan läsas på min Mac utan problem. Ngn ide om vad som strular?
Jag använder 64gb udma 7 till min 5d mk 2

Tack för alla svar - aktuell Firmware på kameran är 2.1.2. Vilket bör vara senaste/sista vad jag kan se. Någon som vet ett som är garanterat kompatibel, även mindre storlek? Känner att jag helst vill ha ett nytt.

ANNONS