Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5DIII - felkalibrerad ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en 5D mark III som verkar ha en felkalibrerad ljusmätare. Har länge upplevt att jag behöver lägga på på tok för mycket exponeringskomp för att få rätt exponerade bilder.

Gjorde nu ett test där jag jämförde med min 1D mark IV med samma objektiv, inställningar och samma motiv (helgrå soffkudde som täcker hela bildrutan). Med detta får jag med 1DIV en exponering med histogrammet ungefär i mitten, medan jag med 5DIII får en bild som är exponerad ungefär 1 stopp lägre.

Är detta ett vanligt förekommande fel? Har sett oändliga trådar om felkalibrerad fokus men tror aldrig jag har sett motsvarande diskussion avseende ljusmätaren.

Kan det vara någon inställning som spökar (annat än den uppenbara - exponeringskompensationen) eller är det in på service som gäller?

Fredrik

Det finns gott om trådar om exponeringsmätare som anses ge för mycket, eller för lite, exponering i en viss kameramodell. Så du är inte ensam.
Det är mig veterligt bara 1D-serien man kan kalibrera själv när det gäller den här funktionen, så det är nog till att gnälla hos Canon i ditt fall.

Tack för svar. Vilket serviceverkstad är det som gäller i Sthlm nu? Intervision i Solna har väl lagt ner.

/Fredrik

Vilken mätmetod använde du?

Med Canon 1DX och 5D Mark III började Canon ta mer hänsyn till högdagrar när de beräknade exponeringen utifrån sin flerfältsmätning för att bättre utnyttja kamerans dynamiska omfång.

Jag har testat det här en del och tycker att Canon har tagit i för mycket. Systemet tar hänsyn till extremt små ytor med ljusa högdagrar, som blänk, som jag tycker att systemet borde ignorera.

Vilken mätmetod använde du?

Med Canon 1DX och 5D Mark III började Canon ta mer hänsyn till högdagrar när de beräknade exponeringen utifrån sin flerfältsmätning för att bättre utnyttja kamerans dynamiska omfång.

Jag har testat det här en del och tycker att Canon har tagit i för mycket. Systemet tar hänsyn till extremt små ytor med ljusa högdagrar, som blänk, som jag tycker att systemet borde ignorera.

Ja, det var ingen jättevetenskaplig metod. Jag har en stor jämngrå soffkudde som jag fyllde hela bildrutan med. Sedan fotade jag med samma mätning (evaluerande) och exakt samma inställningar i övrigt. Bilderna togs med vardera kamera med några sekunders mellanrum.

Resultatet är alltså ett helt stegs exponerings skillnad, där 1DIV ger ett histogram i mitten, 5D hamnar rejält åt vänster så det känns inte som att det är 1an det är "fel" på.

Jag kan förstå att en uppdaterad mätning skulle kunna ge lite skillnader, men ett helt steg på ett jämngrått motiv?

Oavsett så upplever jag att mina bilder generellt blir underexponerade om jag inte adderar 1-1,3 stegs överkompensation i AV-läget.

Ja, det var ingen jättevetenskaplig metod. Jag har en stor jämngrå soffkudde som jag fyllde hela bildrutan med. Sedan fotade jag med samma mätning (evaluerande) och exakt samma inställningar i övrigt. Bilderna togs med vardera kamera med några sekunders mellanrum.

Resultatet är alltså ett helt stegs exponerings skillnad, där 1DIV ger ett histogram i mitten, 5D hamnar rejält åt vänster så det känns inte som att det är 1an det är "fel" på.

Jag kan förstå att en uppdaterad mätning skulle kunna ge lite skillnader, men ett helt steg på ett jämngrått motiv?

Oavsett så upplever jag att mina bilder generellt blir underexponerade om jag inte adderar 1-1,3 stegs överkompensation i AV-läget.

HEj Fredrik, fick du ordning på exponeringsskillnaderna?
Jag har upptäckt samma skillnad mellan mina två kameror. 7D mkII exponerar bra, i ett jämngrått motiv hamnar puckeln nära mitten i histogrammet medans bild från min 6D tagen på samma sätt hamnar ca 1,5 steg underexponerad... Normala motiv blir i princip alltid grovt underexponerade med min 6D.
Kalibrering på verkstad som behövs?
mvh
Peter

HEj Fredrik, fick du ordning på exponeringsskillnaderna?
Jag har upptäckt samma skillnad mellan mina två kameror. 7D mkII exponerar bra, i ett jämngrått motiv hamnar puckeln nära mitten i histogrammet medans bild från min 6D tagen på samma sätt hamnar ca 1,5 steg underexponerad... Normala motiv blir i princip alltid grovt underexponerade med min 6D.
Kalibrering på verkstad som behövs?
mvh
Peter
Vad händer om du ändrar inställning för fokusskiva?

Edit: Den underexponerar mer i EG-S.

Personligen använder jag råhistogram i min 6D vilket innebär att jag oftast behöver exponeringskompensera åt höger.

Vill man kalibrera själv kostar SPT 2000 kr.

Vilka objektiv använde du?

Man bör nog göra ett sånt här test med samma objektiv på respektive kamera.

Och det är inte spegeln eller mattskivan som är smutsig?
Om man slår på högdagerprioritet så exponerar väl kameran generellt försiktigare..
Tror att jag ska prova att slå på den, sångsvanarna blir överexponerade i solskenet :)
Personligen skulle jag inte lägga tusenlappar på att få exponeringskompensationen att landa på ±0, det spelar väl ingen större roll om den ständigt måste stå på +1 eller nåt så länge exponeringen blir bra

Vad händer om du ändrar inställning för fokusskiva?

Edit: Den underexponerar mer i EG-S.

Personligen använder jag råhistogram i min 6D vilket innebär att jag oftast behöver exponeringskompensera åt höger.

Vill man kalibrera själv kostar SPT 2000 kr.

Japp, den var felaktigt inställd på EG-S... (av tidigare ägaren)
Det minskade problemet till hälften ungefär, behöver nu öka exponereringen +2/3 steg för att få histogrammet centrerat.

Hur menar du med råhistogram?
Jag fotar Raw. Och tittar på histogrammet i kameran, intensitet eller RGB (samma exp-resultat).
Exp-kompensera åt höger, menar du då +2/3 steg i mitt fall?

/peter

Japp, den var felaktigt inställd på EG-S... (av tidigare ägaren)
Det minskade problemet till hälften ungefär, behöver nu öka exponereringen +2/3 steg för att få histogrammet centrerat.

Hur menar du med råhistogram?
Jag fotar Raw. Och tittar på histogrammet i kameran, intensitet eller RGB (samma exp-resultat).
Exp-kompensera åt höger, menar du då +2/3 steg i mitt fall?

/peter
https://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=12096.0

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar