Annons

5D3 vs 6D raw-film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik C

Aktiv medlem
Nu med Magic Lantern till både Canon 6D och 5D3 så undrar jag vilka skillnader det är mellan dessa kameror. Förutom sensorn som skiljer sig pyttelite i storlek, men annars kanske det är smartare att lägga mellanskillnaden som uppgår till ca 10.000kr på minneskort, stativ m.m?

Joystick, b/s, dubbla minneskort, antal fokuspunkter är det första jag kommer på.

Men det har väl inte så stor betydelse när man filmar eftersom AF då inte funkar?
Nej, den är ganska betydelselös just då, precis som bilder per sekund. 5DIII har däremot ett uttag för hörlurar, vilket inte 6D har.

Har du följt magic lantern för 6D? http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=3904.825

Är moire ett minne blott nu med mjukvaran? 6D kontra 5DIII har lidit litet av just det.

Vad jag vet är den inte riktigt färdigutvecklad heller.

Nu med Magic Lantern till både Canon 6D och 5D3 så undrar jag vilka skillnader det är mellan dessa kameror. Förutom sensorn som skiljer sig pyttelite i storlek, men annars kanske det är smartare att lägga mellanskillnaden som uppgår till ca 10.000kr på minneskort, stativ m.m?

Var hittar du att Magic Lantern har en firmware på gång/utvecklad för 6D? Gärna direktlänk.

Ok, men funkar då den separata mjukvara till 5DIII även till 6D?
Nej, det var därför jag skrev separat. 300D däremot gick att kopiera från 10D:s firmware och klistra in. Något som förmodligen gjorde att Canon därefter alltid lade in skillnader i hårdvaran för att förhindra något liknande, även om 1DX och 1Dc ska vara väldigt lika invändigt.

Installationsguiden till 6D finner man här:
http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=5530.0

Viktigaste skillnaden är hastigheten på minneskort.
6Ds SD kort kontra 5D MK3s möjlighet att spela in till CF

För Raw inspelning i högre upplösningar (1080p) krävs minneskort med hastigheter uppåt 90mb/s och här släpar SD korten efter (eller snarare själva bussen som läser och hanterar korten)

Har ni lyckats hitta någon bra länk där man kan se just busshastigheten i 5D3, och även andra Canon-kameror, specificerad?

Jag har inte lyckats =/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar