Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D3 - blandat

Produkter
(logga in för att koppla)

B737

Medlem
Hej,

Jag har en 5D3 med Sigmas 35 1.4 Art samt 100L. Två frågor;

Givet allmän fotografering - barn, familj, lite landskap, hur skulle ni ställa in kameran avsett;

AF - Antal punkter, AF-mode, AF-läge zon, valbar AF-punkt etc? Känner att det lite för ofta blir luddiga bilder, AF är mikrojusterad... Stillastående objekt där jag har gott om tid blir alltid skarpa, men just de där pos-situationerna är svårare...

Färger, kontraster - skjuter altid raw, är det någon mening med bildstilar? Tycker själv att bilderna saknar lite "pop" - har D-lighting aktiverad om det betyder något.

Jag efterbehandlar minimalt - någon som har några allmänna tips att bjuda på?

AF - Antal punkter, AF-mode, AF-läge zon, valbar AF-punkt etc? Känner att det lite för ofta blir luddiga bilder, AF är mikrojusterad... Stillastående objekt där jag har gott om tid blir alltid skarpa, men just de där pos-situationerna är svårare...

Färger, kontraster - skjuter altid raw, är det någon mening med bildstilar? Tycker själv att bilderna saknar lite "pop" - har D-lighting aktiverad om det betyder något.

1. Vad använder du för slutartid? Det krävs rätt snabba slutartider för att bilderna ska bli 100-procentigt skarpa. Utgå från 1/1000s och se om det blir skarpt. Prova den hur mycket du kan sänka tiden för de olika objektivet. 400 mm blir skakigare än 35 mm.

För att få ut maximalt måste du även lära dig att skärpa upp bilderna i ett bildbehandlingsprogram.

2. Allt utom exponering kan ändras i efterhand. Använder du Canons eget råkonverteringsprogram DPP så känner programmet igen vilken stil du använt, men du kan också ändra i efterhand.

Skuggupplättning (som Nikons D-lighting) sänker kontrasten i mellantonerna och gör att en bild kan kännas blaskig.

Du ökar kontrasten i mellantonerna genom att göra tonkurvan svagt s-formad. Då blir kurvan brantare i mellantonerna = högre kontrast utan att detaljer i det mörka och ljusa går förlorade.

När jag går igenom mina bilder så justerar jag alltid färgtemperatur, svart- och vitpunkt samt kontrast. Då blir färgerna rena och klara.

Sen händer det att jag ljusar upp mellantonerna i vissa bilder där jag exponerat så att de ljusaste tonerna ska komma med (de är känsligast). Jag ljusar och mörkar också ner delar av bilden för att få fram motivet bättre. Allt detta görs enkelt i Adobe Camera Raw som ingår i Photoshop eller i Adobe Lightroom.

Hej,

Jag har en 5D3 med Sigmas 35 1.4 Art samt 100L. Två frågor;

Givet allmän fotografering - barn, familj, lite landskap, hur skulle ni ställa in kameran avsett;

Lägg upp en exempelbild och säg vad du är missnöjd med så blir det lättare att kommentera. Felen kan bero på allt från felfokusering till skakningsoskärpa. Ett generellt tips är dock att hålla slutartiderna låga när du fotograferar rörelser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar