ANNONS
Annons

5d2/d700

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter...

Aktiv medlem
Hej!
Jag står inför ett beslut som gör mig gråhårig! ;-)

Skall jag gå ner på stan och köpa en D700 från hyllan som jag åtminstone har haft i min hand och känt på eller skall jag ställa mig i kö och vänta 3 månader på en 5D2?

Jag vet att det pratats en hel del tidigare och jag har letat svar på forumet, men jag har några frågor till er som kört era 5D2 ett tag nu.

Jag har följt tråden om fokusproblem och behöver kanske inte så mycket info om det problemet.

Om jag förstått saken rätt så är dom ganska likvärdiga iso mässigt.
Nikon kanske klarar obekväm hantering bättre, tänker på fukt och liknande
Nikon har en bättre autofokus?

Canon har har 21 megapixlar, jag är ingen pixelfanatiker men visst kan det vara bra att ha om man som jag kommer från dx-format och inte har så långa telen.

Videomöjlighet är en annan, även fast det är sekundärt hos mig.

Jag är ingen sportfotograf som behöver spraya bilder, men befinner mig ganska ofta i skogen eller vid någon älv med ett flugspö i handen.
Möjligheten att fota t.ex fågel i luften eller andra djur i rörelse vill jag ha.

Vet att många tycker att detta inlägg är onödigt, men förvirringen är total och jag skall bestämma mig i helgen!

Ett par frågor!

När folk säger att 5D2 är långsam i fokuseringen, är det då stor skillnad till D700

Skiljer det ännu mer mellan dessa hus i sämre ljus?

Kan man ställa gränsvärden på Auto ISO på 5D2, att jag vill max ha ISO3200?

I så fall, vad är gränsvärdena?

Tacksam för svar innan Måndag :)

Ha en trevlig helg!
//Peter

Några saker som du kanske bör fundera på är att kamerornas vikt skiljer en del. Om du är mycket osäker på valet av hus, så kan du också fundera på vilka objektiv du vill ha, och vad de håller för kvaliteter och pris hos respektive märke.

Angående auto-ISO så vet jag att det inte går att bestämma slutartiden på 5D, utan att den alltid blir 1/brännvidden. Tämligen idiotiskt i min mening, men bättre än ingenting förstås.

Några saker som du kanske bör fundera på är att kamerornas vikt skiljer en del. Om du är mycket osäker på valet av hus, så kan du också fundera på vilka objektiv du vill ha, och vad de håller för kvaliteter och pris hos respektive märke.

Angående auto-ISO så vet jag att det inte går att bestämma slutartiden på 5D, utan att den alltid blir 1/brännvidden. Tämligen idiotiskt i min mening, men bättre än ingenting förstås.

Jo jag har förstått att D700 är lite tyngre, men det kan jag ta.
Angående gluggarna så tycker jag priserna på de lite bättre gluggarna är ganska lika, sedan har Nikon sina godingar och Canon sina.
Tack för info angående slutartiden i Auto iso läge, det var något nytt!

Synd att jag inte haft chansen att känna på en 5D2.

Jag funderar vidare.... Har helgen på mig
/Peter

När folk säger att 5D2 är långsam i fokuseringen, är det då stor skillnad till D700

Ständigt denna missuppfattning, autofokusen i 5D Mk2 är inte långsam (det är en av de snabbare på marknaden enligt tidningen Foto), det är seriebildtagningen som är "långsam" (allt är relativt). Mina motiv brukar röra på sig i upp till 200 km/h, det klarar kameran av utan problem.

Skillnaden i autofokushastighet mot D700 beror förmodligen mer på vilket objektiv man använder än på kameran, gäller bägge kamerorna.

/Sara

Ständigt denna missuppfattning, autofokusen i 5D Mk2 är inte långsam (det är en av de snabbare på marknaden enligt tidningen Foto), det är seriebildtagningen som är "långsam" (allt är relativt). Mina motiv brukar röra på sig i upp till 200 km/h, det klarar kameran av utan problem.

Skillnaden i autofokushastighet mot D700 beror förmodligen mer på vilket objektiv man använder än på kameran, gäller bägge kamerorna.

/Sara

Tack för ditt svar Sara.

Jag har förstått det efter att hittat mätdata på nätet. Den är lika snabb som D700 tydligen.

Vad är din uppfattning om AF i sämre ljus?

Sedan undrar jag om du är nöjd med din 5D2?

Att det skall vara så svårt att ta ett beslut vilken jag skall köpa :)
Ja ja, värre problem kan man väl ha.

Mvh/Peter

Vad är din uppfattning om AF i sämre ljus?

Sedan undrar jag om du är nöjd med din 5D2?

Frågan är vad du menar med "sämre ljus"?

Jag har inte hunnit testa 5D Mk2 så mycket ännu, men jag har god erfarenhet av föregångaren 5D (Mk1) och autofokusen skall ju vara lika (eller bättre). Då är jag ganska nöjd med autofokusen också i sämre ljus, bara det finns lite kontrastskillnad att låsa på så funkar det.

Jag fotograferar ganska mycket i halvtaskig konstljusbelysning (glödljus eller lysrör), tänk landsväg med gatlyktor, och har sällan haft problem så länge motivet nås av lite ljus eller har ljus själv (eg. passerande fordon). Exempelvis tog jag lite bilder en kväll med 1/125 s, f/2.8 och ISO 25600, då är det rätt mörkt...

Kan du ge exempel på någon situation du tänker på? Så kan jag svara på om jag har någon liknande erfarenhet.

När det gäller frågan om jag är nöjd med min 5D Mk2 så måste jag svara ja, även om den kräver mer av mig som fotograf.

Till exempel upplever jag att det behövs kortare slutartider för att frysa rörliga motiv med full pixelskärpa än med gamla 5D, eller så behöver jag lära mig hålla kameran stadigare...

/Sara

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar