Peter...
Aktiv medlem
Hej!
Jag står inför ett beslut som gör mig gråhårig! ;-)
Skall jag gå ner på stan och köpa en D700 från hyllan som jag åtminstone har haft i min hand och känt på eller skall jag ställa mig i kö och vänta 3 månader på en 5D2?
Jag vet att det pratats en hel del tidigare och jag har letat svar på forumet, men jag har några frågor till er som kört era 5D2 ett tag nu.
Jag har följt tråden om fokusproblem och behöver kanske inte så mycket info om det problemet.
Om jag förstått saken rätt så är dom ganska likvärdiga iso mässigt.
Nikon kanske klarar obekväm hantering bättre, tänker på fukt och liknande
Nikon har en bättre autofokus?
Canon har har 21 megapixlar, jag är ingen pixelfanatiker men visst kan det vara bra att ha om man som jag kommer från dx-format och inte har så långa telen.
Videomöjlighet är en annan, även fast det är sekundärt hos mig.
Jag är ingen sportfotograf som behöver spraya bilder, men befinner mig ganska ofta i skogen eller vid någon älv med ett flugspö i handen.
Möjligheten att fota t.ex fågel i luften eller andra djur i rörelse vill jag ha.
Vet att många tycker att detta inlägg är onödigt, men förvirringen är total och jag skall bestämma mig i helgen!
Ett par frågor!
När folk säger att 5D2 är långsam i fokuseringen, är det då stor skillnad till D700
Skiljer det ännu mer mellan dessa hus i sämre ljus?
Kan man ställa gränsvärden på Auto ISO på 5D2, att jag vill max ha ISO3200?
I så fall, vad är gränsvärdena?
Tacksam för svar innan Måndag
Ha en trevlig helg!
//Peter
Jag står inför ett beslut som gör mig gråhårig! ;-)
Skall jag gå ner på stan och köpa en D700 från hyllan som jag åtminstone har haft i min hand och känt på eller skall jag ställa mig i kö och vänta 3 månader på en 5D2?
Jag vet att det pratats en hel del tidigare och jag har letat svar på forumet, men jag har några frågor till er som kört era 5D2 ett tag nu.
Jag har följt tråden om fokusproblem och behöver kanske inte så mycket info om det problemet.
Om jag förstått saken rätt så är dom ganska likvärdiga iso mässigt.
Nikon kanske klarar obekväm hantering bättre, tänker på fukt och liknande
Nikon har en bättre autofokus?
Canon har har 21 megapixlar, jag är ingen pixelfanatiker men visst kan det vara bra att ha om man som jag kommer från dx-format och inte har så långa telen.
Videomöjlighet är en annan, även fast det är sekundärt hos mig.
Jag är ingen sportfotograf som behöver spraya bilder, men befinner mig ganska ofta i skogen eller vid någon älv med ett flugspö i handen.
Möjligheten att fota t.ex fågel i luften eller andra djur i rörelse vill jag ha.
Vet att många tycker att detta inlägg är onödigt, men förvirringen är total och jag skall bestämma mig i helgen!
Ett par frågor!
När folk säger att 5D2 är långsam i fokuseringen, är det då stor skillnad till D700
Skiljer det ännu mer mellan dessa hus i sämre ljus?
Kan man ställa gränsvärden på Auto ISO på 5D2, att jag vill max ha ISO3200?
I så fall, vad är gränsvärdena?
Tacksam för svar innan Måndag
Ha en trevlig helg!
//Peter