Annons

5d till manuella objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Jag funerar på att köpa en 5d mk1 till mina manuella objektiv. Tänker främst använda mina Takumar och diverse andra m42.

Har gett upp hoppet om en fullformatare från Pentax och 5d har det min k-7 saknar - stor sökare och sensor.

Vet ingenting om hur det skulle fungera jämfört mot min k-7. Det enda jag själv ser som skulle kunna gå fel är att spegeln tar i objektiven, är det riskabelt? Åtminstone två av mina m42or har välvda bakre element som pekar ut en bit. T.ex. på mitt ena Takumar 50 1,4.

Någon som har provat? Är det en bra idé? För och nackdelar?

Jag har kört flertalet på min 20D utan problem (bl.a takumar 50/1.8). Jag vill minnas att jag sett en lista över M42-objektiv som fungerar utan spegelkollisioner på 5D. Jag är ganska säker på att Takumar 50/1.4 är ett av dem. Jag har tyvärr inte länken kvar, men det borde inte vara omöjligt att hitta information via t.ex google.

Jag tror inte att en spegelkollision är garanterat katastrofal, även om det förstås är bäst att undvika sådant.

Okej! Låter bra. Ska kolla upp listan.

Finns två varianter av 50 1,4. den jag helst vill använda har den där utpetande linsen, den andra har det inte.

Tack!

Detta verkar krångligare än jag trodde.

Kan man se ifall ett objektiv kommer att ta i spegeln innan man testar ta en bild? Har sett några trasiga speglar på google.

Är lite lur på att ett av mina m42-objektiv tar i spegeln på min k-7, hur kan jag undersöka det?

Det är ganska vanligt att man slipar ned sin spegel en bit på en kamera dedikerad till gamla gluggar, det blir rätt fult ibland, bara så du inte blandar ihop det med trasiga speglar :)

Jag antar att du skulle kunna mäta med t.ex ett skjutmått, objektivets största instick och avstånd till spegeln när den är som närmast.

Det var en som gjort sönder något i spegelmekanismen när han filade sin spegel och han påstod att han var försiktig. Flera som varnar för att det väldigt lätt kan gå fel. Andra säger att det bara är att fila. Känns vemodigt att fila i en kamera för ca 7000. Kostar väl minst 2000 att sabba spegeln

Största vinsterna är att kunna fokusera lättare med stor sökare, 50mm = 50mm inte typ 75mm, "bättre" skärpedjupskontroll och inte minst att kunna använda superbra objektiv som inte kostar mycket.

Jag använder M42 både Takumar och andra, alltifrån Steinheil Cassar till Takumar 1,9/85 och Vivitar 3,5/200, objektiv som är överlägsna det jag testat från Canon.

Har också Zeiss Planar 1,7/50, som inte fungerar, den tar i spegeln, däremot använder jag Zeiss 1,4/50 i två versioner, den ena med adapter CY>Canon som fungerar, men mest sitter det en Leitz Macro Elmarit 2,8/60 en underbar kombination för produktfotografering.

Som sagt i en Canon 5D har du yta på mattskivan så du ser vad du gör när du ställer skärpan, jag är mycket nöjd med funktionen och rsultatet.

Jag använder M42 både Takumar och andra, alltifrån Steinheil Cassar till Takumar 1,9/85 och Vivitar 3,5/200, objektiv som är överlägsna det jag testat från Canon.

Har också Zeiss Planar 1,7/50, som inte fungerar, den tar i spegeln, däremot använder jag Zeiss 1,4/50 i två versioner, den ena med adapter CY>Canon som fungerar, men mest sitter det en Leitz Macro Elmarit 2,8/60 en underbar kombination för produktfotografering.

Som sagt i en Canon 5D har du yta på mattskivan så du ser vad du gör när du ställer skärpan, jag är mycket nöjd med funktionen och rsultatet.

Kul! Frestelsen är stor, och bildkvalitén vid relativt låga ISO på 5d är nästan perfekt.

Tyvärr kommer jag inte kunna använda så många av mina objektiv utan modifikation, det är det enda som hindrar mig just nu. Du har inte övervägt att slipa spegeln?

Vad är största "vinsten" med att köra gammla M42 på en modern kamera?

Jag får ofta höra att moderna objektiv har glas med nya tillsatser, som gör objektiven så mycket bättre än gamla. På liknande sätt framhålls att sensorn reflekterar ljus mot objektivet där bakre linselementet inte är antireflexbehandlat o.s.v. Glas med höga brytningsindex har funnits länge och bakre linselementet är konvext strålgången svartmålad, så jag ser inte några stora problem med refletion

I mina praktiska jämförelser så är min gamla Steinheil Cassar 2,8/50 vida överlägsen den Canon 1,8/50 jag hade en kort tid, eller den Leitz Macro Elmarit 2,8/60 totalt överlägsen den Canon 2,8 eller var det 3,5/60 Macro jag lånade en kort tid innan jag köpte Leitz Elmariten. För att inte tala om distorsionen hos Canons (s)kitobjektiv i jämförelse med mina Sicor 2,8/28 respektive 2,8/35.
Min praktiska erfarenhet säger mig att det handlar om "försäljarsnack". Här gäller det att få folk slänga dina gamla objektiv för att köpa det senaste.

Senast ändrad:
Kul! Frestelsen är stor, och bildkvalitén vid relativt låga ISO på 5d är nästan perfekt.

Tyvärr kommer jag inte kunna använda så många av mina objektiv utan modifikation, det är det enda som hindrar mig just nu. Du har inte övervägt att slipa spegeln?

Det finns tillräcklig mycket bra objektiv på begagnatmarknader för en spottstyver av pengar för att hitta andra alternativ, iställer för att slipa spegeln eller modifiera huset. Jag var inne på sidan och kollade, det verkar som merparten fungerar utom en del vidvinklar och ibland finns ett skydd för armen till nerbländingen som får tas bort, ibland är det bara att skruva bort den. Jag sparar den inför den dagen Pentax kommer på att det finns marknad för en FF som passar till gamla objektiv.

Jag får ofta höra att moderna objektiv har glas med nya tillsatser, som gör objektiven så mycket bättre än gamla. På liknande sätt framhålls att sensorn reflekterar ljus mot objektivet där bakre linselementet inte är antireflexbehandlat o.s.v. Glas med höga brytningsindex har funnits länge och bakre linselementet är konvext strålgången svartmålad, så jag ser inte några stora problem med refletion

I mina praktiska jämförelser så är min gamla Steinheil Cassar 2,8/50 vida överlägsen den Canon 1,8/50 jag hade en kort tid, eller den Leitz Macro Elmarit 2,8/60 totalt överlägsen den Canon 2,8 eller var det 3,5/60 Macro jag lånade en kort tid innan jag köpte Leitz Elmariten. För att inte tala om distorsionen hos Canons (s)kitobjektiv i jämförelse med mina Sicor 2,8/28 respektive 2,8/35.
Min praktiska erfarenhet säger mig att det handlar om "försäljarsnack". Här gäller det att få folk slänga dina gamla objektiv för att köpa det senaste.

Klart intressant då jag sitter på en hög gamla M42 och K objektiv eftersom jag samlar på gamla Pentaxar...

Jag samlar också på gamla Pentaxar, men har också en del andra favoriter. Ricoh 1,7/50 i K-bajonet, Helios M42. Zeiss Planar 1,4/50, Ricoh 2.8/135 Kbajonet, Steinheil Cassar 2,8/50 M42/manuell. Sicor 2,8/28 M42 är lika bra som Zeiss Distagon 2,8/28 men en liten - liten aning grön i färgåtergivningen. Vivitar 3,5/200 är ett fantastiskt objektiv byggt av Komine, men det verkar vara allmänt känt, för dom sticker iväg i auktionerna.
Många Ryska objektiv, går iväg för en struntsumma, trots att dom är riktiga höjdare. Det finns mycket att grotta i och det är roligt. V kan väl starta en undersökning vilka objektiv som går att använda på en Canon 5D och lista dom. 5D har tydligen längre spegel än många andra och det är lite trångt.

Fotgrafera manuellt, det roligt att tänka och bestämma själv!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar