Annons

5d till m42-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Jag går och funderar på att köpa en 5D mk1 att använda enbart till mina gamla m42-objektiv, främst ett gäng Takumar. Fotar egentligen Pentax, men eftersom det inte finns någon FF från Pentax är jag sugen på en 5d. Är det värt det om man tänker på eventuella problem? Vet att mk2 lider mindre av spegelkollision men den är lite för dyr.

Helst vill jag att det ska fungera felfritt utan ingrepp i kameran eller objektiven, men det verkar inte som om det kommer att fungera.

Är det möjligt att med rätt adapter slippa slipa ner spegeln alternativt vissa objektiv? Har läst att det kan skilja i tjocklek osv mellan adaptrar och att vissa objektiv tar i spegeln beroende på vilken adapter man har osv.

Någon som har erfarenhet av att slipa ner speglar som kan tala om ifall det är en bra idé eller inte? Har sett skilda meningar på internet - och de diskussionerna innehåller inte nog med fakta.

Hur vet man om ett objektiv kommer att kollidera med spegeln utan att ta en bild? Har sett en lista över objektiv där det framgår om de kolliderar eller inte. Vet inte vad listan bygger på för fakta och dessutom finns flera av objektiven i olika utförande.




De objektiven jag främst tänkt använda är:

Takumar 35 3,5
Takumar 55 2
Takumar 105 2,8
Takumar 135 3,5
Takumar 50 1,4 (utbuktaqnde bakre element, har även en version senare utan utbuktande element)

Enligt listan på internet går inte 50 1,4 att använda utan kollision, men ändå har jag sett folk på fotosidan som använt på sin 5d (dock osäker på om det är mk1 eller 2).
 
Om vi börjar med det enklaste, för att se om spegeln tar i är det bara att montera objektivet med adapter och ta en exponering. Det är ganska små krafter i rörelse och spegeln går inte sönder för att objektivet tar (har utsatt mina kameror för ganska många spegelträffar vid det här laget), om objektivet sticker för långt in fastnar spegeln antingen på uppvägen eller nedvägen.

Om objektivet fastnar först på nedvägen har du tur, kameran tar en exponering innan du får ett felmeddelande. Vrid bara fokusringen en aning så går spegeln tillbaka av sig själv. Ett så här litet fel brukar gå att fixa med en fil, det är oftast någon av "pinnarna" för bländarstyrningen som tar i. Om objektivet i fråga skall fungera på kamerahuset i fråga kan det även vara adapterringen som är för tunn (det räcker med någon tiondels millimeter fel för att spegeln skall fastna).

För tunn ring betyder att du kan fokusera förbi oändligheten, varför problem lättast undviks genom att inte skruva fokusringen maximalt utan stanna vid oändligheten en liten bit före ändläget. (En lite för tunn adapterring är oftast att föredra.)

Fastnar spegeln redan på uppvägen är problemet större, i värsta fall är det den bakre linsen som tar i. Vrid på fokusringen för att se när spegeln släpper, ta sedan en bild i detta läge med kameran riktad mot något långt borta (vid oändligheten. Om fokus når oändligheten i detta läge är det adapterringen som är för tunn, byt mot en tjockare.

Om du i detta läge inte har fokus vid oändligheten står du inför ett problem, lossa objektivet se hur långt det sticker utanför bajonetten och vrid därefter fokusringen tillbaka till ändläget så ser du hur mycket för djupt objektivet är. Rör det sig om en millimeter eller mindre kan det hjälpa att slipa ned spegeln, fattas det märkbart mer är det svårt att fixa. Om det inte är något väldigt speciellt objektiv skulle jag i detta läge ge upp (spara det till ett framtida spegellöst hus), det finns säkert ett annat likvärdigt objektiv du kan använda istället.

Om det är ett väldigt speciellt objektiv finns det faktiskt en "work-around", om ditt kamerahus har live-view (eg. 5D Mk2) kan du fotografera i live-view läget utan problem (spegeln är alltid undanfälld i detta läge). Tänk bara på att du vrider fokusringen till närgränsen innan du aktiverar/deaktiverar live-view.

Så här långt har vi bara tittat på vad som händer om objektivet skulle sticka in för långt, enligt min erfarenhet är det det omvända som är det vanligaste problemet. Det vill säga vi kan inte fokusera till oändligheten. Det beror vanligen på att adapterringen är för tjock, och åtgärdas enklast med en ny adapter (om en går att hitta). Men i vissa fall går det att justera ändläget för fokusringen istället, tänk bara på att fokusskalan då inte längre stämmer om du använder objektivet på dess analoga kamerahus.

När det gäller m42 objektiv brukar dessa inte ställa till några större svårigheter, men jag har ingen erfarenhet av just Takumar 50/1.4. Men fungerar det för vissa är det förmodligen adapterringen som är problemet och inte objektivet i sig. Det finns m42 adaptrar som har totalt fel tjocklek, jag har en sådan som är mer än en millimeter för tunn (objektiven fokuserar långt förbi oändligheten med denna).

Ett sista tips, det är inte speciellt enkelt att fokusera manuellt med den sökarskiva som finns i Canon 5D som standard, varför jag rekommenderar dig att köpa adaptrar med AF-chip (eller att du sätter dit AF-chip själv) även ett byte av mattskivan är att rekomendera.
 
Fin förklaring!

En liten kompelttering är att man kan ha tunna adaptrat (som nominellt är kanske 300-500 um för tunn) och sedan shimsa in objketivet till rätt avstånd så att oändligt ÄR oändligt och inte mer. Attt ta sig detta besvär innebär också att avståndsskalan stämmer och det blir lättare att köra hyperfocal.
 
Tack för svaret!

Det är uppenbarligen en större kompromiss att använda gamla Pentax-objektiv på Canon än jag trodde. Det bästa vore att vänta på en Pentax FF, när nu det händer...

Om jag visste att jag utan större bekymmer kunde köpa en 5d och använda den med objektiven vore köpet givet, men det går väl inte att garantera på något sätt?

Vet inte om jag vill ta risken att köpa en 5d för 7000 och riskera spegeln på den. Många gånger kanske det går bra, men det kan lika väl gå illa av en kollision, det är bara kolla google.

På m42-objektiven finns det ju inga pinnar eller liknande som kan ta i utan det är bara det bakre elementet eller metallen runt det och jag är inte beredd att fila vissa av mina objektiv och då känns kameraköpet mindre kul.

Finns det någon tänkbar firma/person som kan fila ner spegeln?
 
Tack för svaret!

Det är uppenbarligen en större kompromiss att använda gamla Pentax-objektiv på Canon än jag trodde. Det bästa vore att vänta på en Pentax FF, när nu det händer...

Om jag visste att jag utan större bekymmer kunde köpa en 5d och använda den med objektiven vore köpet givet, men det går väl inte att garantera på något sätt?

Vet inte om jag vill ta risken att köpa en 5d för 7000 och riskera spegeln på den. Många gånger kanske det går bra, men det kan lika väl gå illa av en kollision, det är bara kolla google.

På m42-objektiven finns det ju inga pinnar eller liknande som kan ta i utan det är bara det bakre elementet eller metallen runt det och jag är inte beredd att fila vissa av mina objektiv och då känns kameraköpet mindre kul.

Finns det någon tänkbar firma/person som kan fila ner spegeln?

Jag uppgraderade från min 30D till en 5Dmk1 relativt nyligen, och hade sedan tidigare en flitigt använd smc takumar 50mm f1.4, och jag liksom du har läst en hel drös med information på nätet. Efter att ha blivit trött på det mesta som sades bestämde jag mig helt sonika för att testa objektivet på min 5D med adapter, och vad jag kan säga så fungerade det till 10m+ (dvs något längre än 10m) utan några som helst problem med den adapter jag använder (noname-aluminium). Jag har inte provat att fokusera mot oändligheten men, vad jag har läst så verkar det inte som att det är hela världen ändå, grejer tycks inte gå sönder.

Sen gick jag förvisso och köpte en nikon 50 1.2a istället, mest för att jag inte kunde fokusera min älskade takumar på oändligheten (nu provade jag aldrig, men det var ett bra argument för att motivera ett inköp ;P)

*edit* http://www.flickr.com/photos/industar/tags/asahisupertakumar135mmf35/ Här är mina foton tagna med 135:an, dels en del med 5D och resten med min äldre 30D. Riktigt trevligt objektiv, trots ålder.
 
Jag uppgraderade från min 30D till en 5Dmk1 relativt nyligen, och hade sedan tidigare en flitigt använd smc takumar 50mm f1.4, och jag liksom du har läst en hel drös med information på nätet. Efter att ha blivit trött på det mesta som sades bestämde jag mig helt sonika för att testa objektivet på min 5D med adapter, och vad jag kan säga så fungerade det till 10m+ (dvs något längre än 10m) utan några som helst problem med den adapter jag använder (noname-aluminium). Jag har inte provat att fokusera mot oändligheten men, vad jag har läst så verkar det inte som att det är hela världen ändå, grejer tycks inte gå sönder.

Sen gick jag förvisso och köpte en nikon 50 1.2a istället, mest för att jag inte kunde fokusera min älskade takumar på oändligheten (nu provade jag aldrig, men det var ett bra argument för att motivera ett inköp ;P)

*edit* http://www.flickr.com/photos/industar/tags/asahisupertakumar135mmf35/ Här är mina foton tagna med 135:an, dels en del med 5D och resten med min äldre 30D. Riktigt trevligt objektiv, trots ålder.

Härligt! Du har inte lust att ladda upp en bild på baksidan av din takumar 50 med ringen skruvad på oändlighet? Gärna bild snett ovanför. Kan du fokusera 10 meter är det klart intressant. Varför jag frågar är därför det åtminstone finns tre olika baksidor beroende på takumarmodell.
Nästan säker på att jag ska ha en 5d nu iaf!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.