Annons

5d remote capture lion

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabianstrom

Medlem
Hej!

För mig fungerar inte tethering/remote shooting (att fota direkt till datorn m.h.a. usb-sladd) med 5d (gamla)Mac OS X 10.7. Det jag har försökt är först att installera olika versioner av EOS Utility, bland annat 2.8.1, 2.10.4 (dessa ska enligt diverse forum fungera). När detta inte fungerade såg jag tipset att återställa PRAM (cmd-opt-r-p vid omstart), detta fungerade inte heller.

Jag har provat olika usb-kablar och startat om både kamera och dator. Batteriet har plockats ut (dock är det ej original).

Vid de flesta försöken hittar datorn inte kameran. När den väl gör det kommer meddelandet "Failed to communicate with camera.Check connections." varefter programmet avslutas.

Datorn är uppdaterad med senaste versionen av Lion.

Att fota via Lightroom fungerar inte heller.

Värt att nämna är att uppsättningen fungerar med en annan dator som kör 10.6. Tyvärr är det inte ett alternativ att använda denna dator.

Vänliga hälsningar,
Fabian
 
Kanske en hjälp:

Som många känner till så har det funnits ett problem med att koppla upp kameran och leverera bilder direkt till hårddisk (så kallad tethered shooting) med MAC OS X 10.6.8 och senare operativ.

Nu har Canon och Apple tillsammans löst problemet.

Uppdatering finns att hämta ner från vår mjukvarusida, följ denna länk så kommer du direkt till den.

http://www.canon.se/Support/Consume..._SLR/EOS-1D_Mark_IV.aspx?type=download&page=1

Klicka i mjukvara och välj därefter operativ Mac OS X v.10.7, du hittar uppdateringen övers i listan

OBS..... OBS.......OBS......OBS......OBS......OBS..... OBS.......OBS......OBS......OBS......OBS

Den här mjukvaran fungerar bara med 10.6.8 0ch 10.7.2 WFT tillbehör supporteras inte. Fotografer med äldre Mac OS skall använda den tidigare versionen av EOS Utility..




Men vänliga hälsningar

Per Karlsson

Pro Business Manager

Canon Svenska AB

[email protected]

46 (0)73 978 85 32
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.