ANNONS
Annons

5D RAWfiler och *.THM

Produkter
(logga in för att koppla)

Romme

Medlem
Just nu så tar jag bara bilder i RAW format och för sedan över bilderna till PCn mha PS elements 3. När bilderna är överförda till datorn så frågar Elements om han ska ta bort filerna från minneskortet, ja svarar jag.

Går jag sedan in på minneskortet via PCn, så finns det thumbnails som ligger kvar där(slutar på .THM).
1. Skapas dom bara för att man ska kunna titta på bilderna i kameran?

2. Måste jag gå in på minneskortet efter varje urladdning och plocka bort dom manuellt, eller har jag någon felaktig inställning som gör att dom skapas i onödan?

Mvh
Roman

1. Ja
2. Förmodligen kan inte elements plocka bort dem, eftersom de inte fört över dem. Välj istället att formaterat kortet i kameran.. Eller köp en lös kortläsare och för över bilderna manuellt.

Ett batterisparande alternativ är att använda kortläsare, tanka över bilderna, inte låta PhSh Elem radera kortet, utan i Utforskaren kasta de överförda bilderna och deras .thm, precis som vilka andra oönskade filer som helst. Spara root-mappen på kortet bara.

Har man gott om batteritid är det dock säkrare att formatera om kortet i kameran efter varje överföring.

Formaterar alltid kortet i kameran efter att jag kontrollerat att urtankningen är fick med alla bilder.
Det tar inte många sekunder och med det så är jag säker på att kortet är klart att användas och att det inte är formaterat med fel filsystem eller något annat som kan strula till det.

Menar ni att ni formaterar kortet efter varje 'urtankning'? Varför? förutom att den givetvis blir helt ren. Men borde det inte slita onödigt på kortet på nått vis?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar