Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MKIII död

Produkter
(logga in för att koppla)

claeshugo

Aktiv medlem
Min 5D MKIII vill inte längre. Först Error 20 sedan Error 80 följt av fast lysande rött sken. Jag har provat alla knep jag läst om (batteribyten, låta den vara ifred över natten etc.) Garanti kvar så det löser sig men jag är i södra Frankrike och hade hoppats på många bilder med hem.

Jag inser att ingen här på forumet kan hjälpa mig men jag ville bara beklaga mig för några som förstår vidden av eländet!!

/Claes

Min 5D MKIII vill inte längre. Först Error 20 sedan Error 80 följt av fast lysande rött sken. Jag har provat alla knep jag läst om (batteribyten, låta den vara ifred över natten etc.) Garanti kvar så det löser sig men jag är i södra Frankrike och hade hoppats på många bilder med hem.

Jag inser att ingen här på forumet kan hjälpa mig men jag ville bara beklaga mig för några som förstår vidden av eländet!!

/Claes

Vet inte om det hjälper men har du tagit ut knappcells batteriet en stund?
Har för mig ( funkar på annat) om man tar ut det och sätter på kameran och sedan stänger av den och sätter in alla batterier igen så skall det tydligen bli en fabriks inställning
Hade du gjort något speciellt innan detta hände?

Vet inte om det hjälper men har du tagit ut knappcells batteriet en stund?
Har för mig ( funkar på annat) om man tar ut det och sätter på kameran och sedan stänger av den och sätter in alla batterier igen så skall det tydligen bli en fabriks inställning
Hade du gjort något speciellt innan detta hände?

Nej, det har jag inte prövat. Får bli nästa övning. Jag blev överraskad av regn när jag var ute och utan kläder att skydda kameran med, men det var ett lätt regn så jag oroade mig inte. Tack för tipset.

/Claes

Skönt att det löste sig.
Men om det var fukt funderar man ju över den s.k vädertätningen. Hade du L-glugg?(vädertätat)

Jo, jag tänker så också. På huset satt vid tillfället 24-70/2.8 L II och det är ju dessutom helt nytt.

/Claes

Låter lite märkligt att den inte tål duggregn, fast det räcker ju iofs med en liten droppe på fel ställe. Jag har haft min ute i ganska ordentligt regn flera ggr utan problem. Har den varit inlämnad för att fixa ljusläckan, dom kanske misslyckades med tätningen när dom skruvade ihop huset?

Låter lite märkligt att den inte tåfixadl duggregn, fast det räcker ju iofs med en liten droppe på fel ställe. Jag har haft min ute i ganska ordentligt regn flera ggr utan problem. Har den varit inlämnad för att fixa ljusläckan, dom kanske misslyckades med tätningen när dom skruvade ihop huset?

Huset är mindre än ett år gammalt så ljus läckan borde väl vara fixad från fabrik? I vilket fall så har det inte varit isärskruvat.

/Claes

Vid batteriluckan sitter en liten mikrobrytare som kan lägga av när den blir blöt. Kanske var det något sådant. Var med om det en gång på en 50d som dog efter en dags valsafari i regn.

Vid batteriluckan sitter en liten mikrobrytare som kan lägga av när den blir blöt. Kanske var det något sådant. Var med om det en gång på en 50d som dog efter en dags valsafari i regn.

Det kan mycket väl vara orsaken. Jag bär kameran i en Black Rapid 7 vilket ju innebär att botten på huset exponeras mer för regn.

/Claes

Är det inte konstigt att Canons kameror inte tål fukt och regn?

Deras kameror byggs i Japan, som har ett mycket fuktigt och monsunliknande klimat.

Då tycker jag att deras kameror ska hålla i europeiskt klimat också.

Är det inte konstigt att Canons kameror inte tål fukt och regn?

Deras kameror byggs i Japan, som har ett mycket fuktigt och monsunliknande klimat.

Då tycker jag att deras kameror ska hålla i europeiskt klimat också.

Det låter i högsta grad ytterst märkligt... har haft min D700 ute i ösregn utan skydd och det har funkat hur bra som helst. Hade förväntat mig att 5D Mark III skulle ha minst lika bra vädertätning. Sen kan det ju givetvis vara så illa att han åkt på ett måndagsexemplar :/ Men jag hoppas det löser sig iaf, tråkig situation.

Vädertätningen hos Canon är lite si och så. För det mesta fungerar det alldeles utmärkt, men det är ju inte någon Olympus eller Pentax vi pratar om...

Vädertätningen hos Canon är lite si och så. För det mesta fungerar det alldeles utmärkt, men det är ju inte någon Olympus eller Pentax vi pratar om...

Faktiskt aldrig hört talas om att vädertätningen överlag är dålig..... Vattentät är den inte, men duscha kan man göra med den ;)

/Stefan

Faktiskt aldrig hört talas om att vädertätningen överlag är dålig..... Vattentät är den inte, men duscha kan man göra med den ;)

/Stefan

Hade en Nikon som tålde ösregn men inte en skvätt cider mitt i nyllet. Pajade inte men knapparna klibbade.

Man kan ha otur, en packning kan sitta en aning snett osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar