Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D (MK1) vs Canon 1Ds

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej! Jag har bestämt mig för att satsa på en fullformatare (har i princip bara haft crop-kameror) men vill ändå inte lägga ut så mycket pengar på exempelvis 5DMK2/6D/5DMK3 då jag inte vill ha video-funktion.

Jag har läst om båda kamerorna (5D & 1Ds) och de är ungefär lika bra, visst 5D har större skärm och är mindre men båda tycks ändå vara i samma kvalité.

Därför vänder jag mig till Er, vilken av dem hade ni valt? De enda områdena jag använder mina kameror är till att fotografera människor (inte i sportsammanhang) på exempelvis bröllop, nattklubbar och ute i det fria (bland annat gatufoto).

har haft bägge o i brusegenskaper så är 1ds inte alls bra så till bröllop är den inte helt optimal. Bildkvaliten överlag är bättre på 5D o där kan du köra på iso 1600 i nödfall med ok bildkvalitet. Jag har faktiskt kvar min 5D för man får inte mycket för dom så tjejen brukar köra med den o i bildkvalitet så står den sig bra idag om du inte kör för höga iso.

Jag skulle rekommendera att spara ihop till en 5D Mark II, även om du säger att du inte är intresserad av video. Du kan göra som jag - använd inte den funktionen helt enkelt.

5D Mark II är en väsentligt bättre kamera på de flesta sett om man jämför med gamla 5D. Brusnivån gör stor skillnad för t.ex. foto i mörka miljöer (du nämnde nattklubbar och bröllop).

Jag skulle rekommendera att spara ihop till en 5D Mark II, även om du säger att du inte är intresserad av video. Du kan göra som jag - använd inte den funktionen helt enkelt.

5D Mark II är en väsentligt bättre kamera på de flesta sett om man jämför med gamla 5D. Brusnivån gör stor skillnad för t.ex. foto i mörka miljöer (du nämnde nattklubbar och bröllop).

Du har så rätt så, har hittat en 5D MK2 som har 28k exponeringar. Är det att slå till eller blicka vidare mot en annan med lägre exponeringar?

Du har så rätt så, har hittat en 5D MK2 som har 28k exponeringar. Är det att slå till eller blicka vidare mot en annan med lägre exponeringar?

28k exponeringar är inte särskilt mycket för en 5DMk2. Hade det varit över 100k hade jag nog funderat lite. Canon säger att den ska tåla 150k, men jag känner flera som har plåtat betydligt mer utan problem.

Jag ser inga som helst problem med en 5D Mark II som har gått bara 28 000 exponeringar. Det är inga höga nummer för den typen av kamera!a

Säljaren vill ha 9tusen för den.

Hmm, kanske är rätt rimligt ändå. Gick igenom fotosidans annonser och hittade 8 st. 6 av dom låg i pris mellan 8500-9500.

Men många ligger ute, så borde kunna gå att pruta kanske en tusenlapp och komma ner mot 8000.

Hursom, 5DII ger iallafall fantastiska bildfiler och ger i princip samma kvalité på bilder tagna under iso2000 som 5DIII, 1DX och 6D. På högre iso springer dom andra ifrån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar