Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mark 2: Låsa programratten

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Har läst att det går att skaffa en låsmekanism till programratten på 5Dn. Det pratas ofta om AF hit och DR dit på "femman" men det här finner jag nog det mest irriterande. Den åker alldeles för lätt ur läge. Vid lugnare tillfällen är det förstås inga problem men när man kastar runt två hus i stressiga miljöer så är det nästan ett faktum.

Har någon testat detta? Går det att göra hos Canon, kostnad?

Det görs på Canons auktoriserade verkstäder. Kommer inte ihåg priset exakt, men ca 900 kr.

I artikeln jag skrivit om modifikationen står priset (sitter på mobilen nu och kan inte göra den manövern)

Ratten måste vara väldigt mycket lösare på 5:an än på min 30D, den sitter så hårt att jag inte kan tänka mig att den skulle kunna ställa om sig själv.

Ratten måste vara väldigt mycket lösare på 5:an än på min 30D, den sitter så hårt att jag inte kan tänka mig att den skulle kunna ställa om sig själv.

Jag har ytterst sällan besvär med ratten, men jag vet att Paul Hansen på DN har silvertejpat ratten på sina Mark II:eek:r

på min MKII är det vanligt att den ändrar sig, men har iten haft problemet på min 7D ännu

ANNONS