Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D löser ut blixten flera gånger

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Har ett problem med min 5D. Om man kopplar blixtar till kameran med sladd via syncuttaget löser kameran ut blixten under hela tiden som kameran har slutaren öppen. Om man ställer blixten på säg 1/32 effekt får man stroboskopeffekt.

Enda sätter att komma runt är att sätta tiden snabbare än 1/30 då blixten inte hinner lösa ut. Skall det vara såhär? Eller har jag missat något vitalt i kamerainställningarna?

Låter som strul. Finns inga speciella inställningar på 5D för blixten mer än "de vanliga". Om du har t.ex. en 580 blixt så kan du ställa den på stroboskop.

Tack för tipset =)

Faktiskt så händer det samma sak oavsett kamera så länge som det är långa slutartider. Skummt, vad kan det bero på?

Det är en sigma ef 500 dg super.

Den är inställd på att lösa ut på centrumpinnen eller på en fotocell. Via centrumpinnen har jag en blixtskoadapter till syncsladd.

Hur kan blixten veta om slutaren är öppen? Brytaren måste ju vara sluten på syncen, eller? =)

Hur fungerar normalt en blixtkontakt på en blixt? Om man kortsluter kretsen löser blixten enbart ut en gång tills kretsen bryts och sluts igen?

Min sigma löser mycket riktigt ut om och om igen tills energin är slut eller tills man bryter kretsen. Skummt, frågar igen.. skall det vara såhär eller har jag missat något i inställningarna? =)

Är du säker på att du inte råkat ställa blixten i stroboskopläget av misstag? Det verkar förstås konstigt att du skulle lyckas göra samma misstag varje gång, men man vet ju aldrig. :)

Jag tror inte man kan ha stroboskopblixt samtidigt som man löser ut via centrumpinnen. Dock kan jag ha fel så någon får gärna berätta hur jag skall trycka =)

På sigman heter stroboskop multiflash och förutsätter att blixten sitter påmonterad på en kamera och löses ut via "specialkontakterna" på undersidan (inte centrumpinnen alltså). Det är möjligt att detta skiljer sig mellan olika märkesvarianter av sigman (kör canon som ni borde ha anat =) )

Då man vill lösa ut den via mittenkontakten får man ställa in den på "manual slave". Fotocellen är då också aktiverad och blixten löser ut på alla blixtar i närheten.

Om man kortsluter syncsladden blixtrar blixten tills strömmen tagit slut. Vid 1/30 i slutartid hinner blixten enbart blixtra en gång, vid 1/25 får man med två blixtar i bilden.

Jag tror inte man kan ha stroboskopblixt samtidigt som man löser ut via centrumpinnen. Dock kan jag ha fel så någon får gärna berätta hur jag skall trycka =)

På sigman heter stroboskop multiflash och förutsätter att blixten sitter påmonterad på en kamera och löses ut via "specialkontakterna" på undersidan (inte centrumpinnen alltså). Det är möjligt att detta skiljer sig mellan olika märkesvarianter av sigman (kör canon som ni borde ha anat =) )

Då man vill lösa ut den via mittenkontakten får man ställa in den på "manual slave". Fotocellen är då också aktiverad och blixten löser ut på alla blixtar i närheten.

Om man kortsluter syncsladden blixtrar blixten tills strömmen tagit slut. Vid 1/30 i slutartid hinner blixten enbart blixtra en gång, vid 1/25 får man med två blixtar i bilden.
Jag tror att den alltid triggar på mittpinnen och att specialkontakterna är ttl-informationen till automatiken, men jag kan ju ha fel förstås,,,,, ingen annan som vet?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto