Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D eller 7D till inomhusfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Burzgul

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag är en glad amatör som nu funderar på att införskaffa mig en ny kamera.
Jag har just nu en 400D men känner att den inte uppfyller mina krav längre.
Det jag fotar allra mest är i stallet/ridhuset, inomhus i arenor (ridsport), utomhushoppning samt
övriga "inomhusaktiviteter", och då utan blixt.
Jag behöver en kamera som har snabb autofokus och klarar av dåliga ljusförhållanden.

De kameror jag nu väger mellan är en 7D eller en 5D. Det är många för- och nackdelar för båda.
Jag har läst runt här på forumet och försökt hittat min fråga ställd utav någon annan. Jag har hittat liknande trådar men känns inte som om man fått riktigt det svaret jag är ute efter.

Det jag egentligen undrar, är det värt 14000 för en 7D? Skulle jag egentligen kanske klara mig med en 50D för det jag använder kameran till?(Det skiljer ju väldigt mycket i pris på dem...)
Samtidigt börjar man ju fundera på om det kanske skulle vara bäst att gå upp till en fullformatare när man ändå håller på. En begagnad 5D kan man ju få för ~8000kr idag, samtidigt som jag dock får intrycket av att den är lite föråldrad till funktionerna (jämfört med en 7D?)


Hoppas någon har några synvinklar och åsikter om ämnet!
 
[..]
Det jag egentligen undrar, är det värt 14000 för en 7D? Skulle jag egentligen kanske klara mig med en 50D för det jag använder kameran till?(Det skiljer ju väldigt mycket i pris på dem...)
Samtidigt börjar man ju fundera på om det kanske skulle vara bäst att gå upp till en fullformatare när man ändå håller på.