Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D classic något speciellt att tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

xla

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en 5D classic och tänkte bara att jag skulle kolla lite snabbt här om det finns något speciellt i problemväg att tänka på? Om jag har förstått det rätt så är det inte direkt lika enkelt och smidigt att kolla antalet exponeringar som på min 1D mk II, eller ja det går väl inte över huvud taget att göra det själv vilket i och för sig borde lämna lite prutmån. Vissa verkar ju lägga sig runt typ 4000 i pris vilket känns lite väl häftigt. Vad är en 5d i hyfsat skick värd, jag tänker runt 2500 max 3000 då det trots allt är en gammal kamera och mk II dyker ju upp för typ 7500 då och då.

Bildkalité värkar det finnas så det räcker och blir över trots åldern och pengarna man sparar på ett gammalt hus kan man ju lägga på något vettigare.

Jag funderar på att köpa en 5D classic och tänkte bara att jag skulle kolla lite snabbt här om det finns något speciellt i problemväg att tänka på? Om jag har förstått det rätt så är det inte direkt lika enkelt och smidigt att kolla antalet exponeringar som på min 1D mk II, eller ja det går väl inte över huvud taget att göra det själv vilket i och för sig borde lämna lite prutmån. Vissa verkar ju lägga sig runt typ 4000 i pris vilket känns lite väl häftigt. Vad är en 5d i hyfsat skick värd, jag tänker runt 2500 max 3000 då det trots allt är en gammal kamera och mk II dyker ju upp för typ 7500 då och då.

Bildkalité värkar det finnas så det räcker och blir över trots åldern och pengarna man sparar på ett gammalt hus kan man ju lägga på något vettigare.
Sålde min innan sommarn för 2500 och den var lättsåld

Spegeln ramlar av på en del, men Canon har tidigare fixat det gratis. Köp en med serienummer som börjar på 3, de är från sista produktionsåret 2008.

Har en 5D classic som har använts flitigt fram till för någon månad sen och som du säger så levererar den bildkvalité trots sin ålder. Det jag tycker du ska tänka på är att ISO-prestandan är rätt begränsad jämfört med moderna kameror och eftersom den inte har inbyggd blixt så kan det vara värt att kika på en eller flera externa (lite beroende på typ av motiv man fotograferar förstås...)

Hej,
Har själv en 5D classic, även om jag nyligen uppgraderade till en 6D.
Spegeln ramlade ur på min för något år sedan, men Canon fixade det gratis (som nämnts här ovan). Rent generellt är det en underbar kamera med bra kvalitet på bilderna. Två nackdelar som gjorde att jag uppgraderade var att batteritiden är ganska begränsad (skaffa minst 2 batterier) samt att den har ingen som helst sensor-rengörningsfunktion. Jag fick i alla fall sätta mig ner och försiktigt göra rent spegeln någon gång i månaden för att få bort partiklar som kommit dit när man bytt objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar