Annons

580EX som sändare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Hur funkar det att använda en Canon Speedlite 580EX som sändare?

Har idag en 420 EX, men vill ha möjlighet att placera den som jag känner...och en ST-E2 plus en blixt till för dubbelt blixljus blir nog för dyrt. En 580EX för 399 euro samt 50 euro cashback från Canon iom köpet av 30D nu så bli totala summan där "bara" strax över 3.300 spänn.

Har hört att ST-E2 är rätt känslig utomhus...är det lika könsligt, eller kanske ännu känsligare med 580 EX?

Jag skulle egentligen vilja kunna ta bild på en bil ute i mörker med lite tele, samt 580 EX framifrån och min 420EX nära bilen någonstans...kanske framifrån för å lysa upp fronten eller så. Tror ni det kan gå, eller kommer jag vara väldigt låst i hur mycket jag kan röra mig/slavblixten?

Behöver lite hjälp, så jag inte kastar bort över 3.000 på något som inte funkar ändå...

Jag har haft samma funderingar, men jag kom fram till att i de flesta situationer där man vill kunna "planera" ljuset med flera blixtar osv så kan man lika gärna använda en uppsättning studioblixtar. Man kan ju få ett relativt portabelt nybörjarpaket för ungefär samma pris som en 580EX och då man ju endera använda långa kablar eller radiosändare (kostar 500 kr på Kaffebrus) för att trigga blixtarna.

Jag vet inte om detta är till någon hjälp, men vill du kunna fota bilar så kanske studiogrejer vara ett bättre alternativ som dessutom ger mer kontroll än en 580EX..

Studioblixtar kan jag absolut inget om. Är det manuellt som gäller då? Man får väl inget liknande TTL mätning antar jag iaf.. :p

Om vi säger att jag vill kunna få hyffsat ljus från två håll, tillräckligt för att lysa upp en bil på ett par meters avstånd...vad krävs då? Jag behöver inte perfekt ljus...bara det är acceptabelt så kan jag nog jobba med det för nu iaf.

Vad finns det för exempel på sådana portabla kit som du menar?

Jag kan tyvärr inte heller något om studioblixtar. Det enda jag gjort var att jag läste på lite när jag funderade på ungefär samma sak som du för några månader sedan.

Det finns dock gott om folk här på forumet som kan hjälpa till.

Vad gäller exempel så är jag lite dåligt insatt i vad paketen kostar i Sverige (jag bor i England), men ex. Kaffebrus.com säljer ett paket för 2495 kr som efter vad jag förstår är helt ok.

Obserera att jag med "portabel" menade att de går att stoppa ned i en väska modell större (som brukar följa med) och bära med sig (dvs, det är inget man stoppar i fotoryggsäcken), man behöver fortfarande tillgång till ett eluttag. Det finns batteridrivna blixtar men de kostar en hel del pengar.

IR ljus

Canon trådlösa system fungerar mha IR ljus. Mottagande enhet måste "se" sändaren och dess "öga" sittar på samma sida som blixten (framsidan). Medför att i princip måste blixtarna slå "mot varandra" men i praktiken studsar IR ljuset mot väggar o tak så det inte behövs. Detta fungerar bra inomhus men utomhus blir det problem.
Bra förklaring här:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/index3.html#wireless

Hm...jag är rädd att jag nog ofta behöver ett helt "självgående" system...ofta där jag vill fota har jag inte tillgång till eluttag...

Antar att det leder tillbaka mig lite på 580EX för nu då... Skulle väldigt gärna se nån testbild, tagen med just 580, eller 550EX, samt med en fri slavblixt av valfritt slag...

Ska söka lite, men om nån sett nått får ni väldigt gärna hojta till. Eller om någon kanske vågar gissa ungefär hur bra ljus man kan få av det. tex då som sagt, lysa upp en bil lagom i mörker... Har fotat lite med min 420EX på kameran i mörker...och det blir dels för hårt och rakt på, och dels för dålig spridning...

Re: IR ljus

Tibor skrev:
Canon trådlösa system fungerar mha IR ljus. Mottagande enhet måste "se" sändaren och dess "öga" sittar på samma sida som blixten (framsidan). Medför att i princip måste blixtarna slå "mot varandra" men i praktiken studsar IR ljuset mot väggar o tak så det inte behövs. Detta fungerar bra inomhus men utomhus blir det problem.
Bra förklaring här:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/index3.html#wireless
Okej...det i sig bör ju inte vara nått problem ändå...är ju bara att rikta huvudet åt ett håll och resten mot kameran...men hur bred vinkel täcker sändaren då? Kan jag stå 45 grader åt sidan några meter bort och få det att funka, eller är det väldig snävt och rakt fram....? Isf är det ju väldigt oanvädbart utomhus, så lite bättre än så borde det väl funka?

Edit: hittade längre ner på sidan där lite info. Ca 40 grader i sidled åt vardera håll och 8-10 meter bör ju innebära hyffsad flexibilitet. NÅgon som kan bekräfta eller dementera att det verkligen funkar så IRL också?

Senast ändrad:
Jag tror (observera att jag inte vet, jag har som sagt ingen erfarenhet av studioblixtar) ändå att du kommer få problem om du vill få till bra bilder på något så stort som en bil i mörker med endast två vanliga blixtar. Även en svag studioblixt är många gånger starkare än en 580EX.

En annan sak att tänka på är att du fortfarande behöver stativ för den extra blixten (om du inte har sådan tur att du hittar något annat att ställa den på). Vidare vill du kanske diffusera ljuset en del, en omni-bounce fungerar hyggligt vid "vanligt" foto men jag tror det blir svårt i ditt fall (dessutom tar den en del ljus).

Tobiasl skrev:
Jag tror (observera att jag inte vet, jag har som sagt ingen erfarenhet av studioblixtar) ändå att du kommer få problem om du vill få till bra bilder på något så stort som en bil i mörker med endast två vanliga blixtar. Även en svag studioblixt är många gånger starkare än en 580EX.

En annan sak att tänka på är att du fortfarande behöver stativ för den extra blixten (om du inte har sådan tur att du hittar något annat att ställa den på). Vidare vill du kanske diffusera ljuset en del, en omni-bounce fungerar hyggligt vid "vanligt" foto men jag tror det blir svårt i ditt fall (dessutom tar den en del ljus).

Jo det blir absolut inte problemfritt, det förstår jag också...men jag tycker det känns som att det borde funka...kanske är önsketänkande dock. Jag brukar ha med en vän när jag är ute å fotar så, så slavblixten kan få en extremt flexibel och lättjusterad hållare. :D

I övrigt kanske jag borde titta på ett par stora vita reflexskärmar...det bör ju kunna bidra för att få ett helare ljus iaf...

Hej Niklas !
Jag går i samma tankar som dig, skaffa en 550 eller 580 som blixt och sändare på kameran (i mitt fall en 300D). 40 grader åt vart håll 8-10 meter verkar tillräckligt, dessutom reflexskärm så borde det att få det bra. 30 mm's objektiv har på canon's APS sensorer (min 300D och din 30D) 45 graders bildvinkel (alltså totalt, 22.5 åt vart håll) mot ir sändarens 40 grader, Två tårtbitsformade zoner på 17.5 grader och upp till 10 m, på var sida utanför bild. På 420'n går ju bra att vinkla huvudet (90 åt ena och 180 åt andra hållet). Du behöver inte stå mer än ungifär 5.5 - 6 meter från bilen med 30 mm, så du kan nog få ljuset 90 grader mot bildens mittlinje (om du fotar bilen rakt från sidan kan du få ljuset rakt framifrån på bilen.

/ Erik

En förbättrad skiss. Det går givetvis att ställa 420'n var som helst i triangeln mellan 22.5 grader och 40 grader.

/ Erik

Bilagor

• 580 och 420.jpg
    580 och 420.jpg
    11.8 KB · Visningar: 266
Tackar Erik! Skönt att nån annan försöker sig på matten i det hela, så slipper jag räkna fel. :D

Ser ju helt klart ut att funka...frågan är hur lång brännvidd man som högst kan ha för att ändå nå hyffsat bra med 580 blixten rakt på, samt få en ok vinkel med slaven. 70mm från min 70-200 gillar jag perspektivet som bilen får med, men jag antar att det innebär en bit bort.... men nu tar jag sällan bilder rakt på sidan...tar jag snett framifrån och nöjer mig med en hyffsat tight beskärning borde det kunna gå, även om det nog är på gränsen..

Får fundera lite på detta. =)

Där ser man....jag skulle nog tippa på att bra blixtaggregat är byggda för att tåla rätt så mycket...men jag vet ju inte, bara antar och gissar lite. Känns iaf så. =)

Jag är mycket skeptisk till att blixtar inte skulle tåla att drivas från elverk. Visserligen bör man kanske satsa på ett elverk som ger en någotsånär sinuslik utspänning men jag tror nog att ett "normalt" elverk fungerar,
Tänk på alla husvagns- och stugägare som driver all möjlig "vanlig" elektronik på bensindrivet elverk utan problem, Jag har svårt att se att blixtaggregat skulle vara känsligare än en ex. en TV.

Ett annat alternativ är väl att driva aggregaten direkt från en bil? 12V Dc till 230V AC omvandlare är väl inte jättedyra. Obserera dock att det ska vara 230V SINUSVÅG (de som ger fyrkantsvåg är billigare och borde också fungera, men det kanske är en onödig risk)

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto