Annons

580EX och High-Speed Sync ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Windman

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en 580EX.
Är inte superhaj på det tekniska riktigt.

Läser i blixtmanualen om High-Speed Sync.
Där står att man kan fota med kortare slutartid än 1/250 som min 30D klarar.

Jag har oxå testat att slå på den funktionen, och vips kan man ställa in kortare slutartid på kameran och ett H visas i sökaren.

Men hur funkar detta ?
Och hur påverkar det min bild ?
Klarar den av att mäta ljus och så lika bra som vid 1/250 ? eller är det någon typ av kompromiss ?

Oftast är det ju när man fotar ute och vill ha en upplättningsblixt som detta dilemma kommer. Speciellt om man t.ex använder sig av 50mm f1.4. Då spelar det ingen roll om man väljer ISO 100, man får ändå väldigt kort slutartid.

Skulle bli otroligt glad om någon kunde så enkelt som möjligt beskriva hur allt detta hänger ihop !

/Hälsningar Hogis
 
Ljusmätningen behöver du inte vara orolig för, dock så blir inte blixten alls lika stark då den i high-speed läget slår på och av ett antal gånger.

Slutaren i kameran öppnar sig och stänger sig med olika intervaller och består oftast av en samling lameller eller dyligt. Vid väldigt snabba tider är inte hela slutarne öppen samtidigt. Skulle du då skjuta av en blixt så blir det bara en ljus strimma på bilden.

Vid high-speed synk så använder blixten en stroboskop funktion och slår av och på ett antal gånger under den här tiden för att motsvara ett jämnt ljus under den tiden att "strimman" förflyttar sig över sensorn.

Sedan om det är väldigt ljust så behöver du mycket ljus om du vill komplettera med upplättning, detta blir svårt att komma ifrån i vilket fall.

Hoppas det ger lite klarhet i hur det fungerar.
 
Okej, så den där "ridåexponeringen" vid korta slutartider gäller även på digitala kameror ?

Så anledningen till att blixten inte kan slå på fullt, är att den måste orka sig igenom alla blixtar under exponeringen ?

Hur många ridåsteg/blixtar talar vi om ?
(ren nyfikenhet).

Jag har hela tiden trott att anledningen till att gränsen på 1/250 var för att det inte gick få till syncen helt enkelt :)

Berätta gärna mer om det finns mer att veta !
Jag är hungrig på info :)
 
Windman skrev:
Okej, så den där "ridåexponeringen" vid korta slutartider gäller även på digitala kameror ?
Ja, eller iaf. digitala systemkamerror som inte använder sig av elektronisk slutare.


Så anledningen till att blixten inte kan slå på fullt, är att den måste orka sig igenom alla blixtar under exponeringen ?
Jupp.

Hur många ridåsteg/blixtar talar vi om ?
(ren nyfikenhet).
Här spekulerar jag, men jag skulle tippa att det nästan är proportionellt mot slutartiden, dvs 1/250 är ridån helt öppen en stund och man kan kräma in blixten där, 1/500 är bara halva ridån öppen(gissningsvis) vilket gör att den borde behöva blixtra (minst )2ggr, väljer du då 1/8000 så borde den blixtra 32 ggr(?). Men detta är gissning från min sida, det borde krävas mer kräm för att starta upp ljuset än att uppehålla ljuset

Jag har hela tiden trott att anledningen till att gränsen på 1/250 var för att det inte gick få till syncen helt enkelt :)
Det trodde jag med en gång i tiden, jag förstod inte hur de kunde bygga en kamera och inte lyckas ha bättre precision:)
 
Jag skulle gärna se att det var inställt per default när man slår på blixten.

Finns väl egetligen ingen anledning att inte ha höghastighetssynk inställt hela tiden.

Perfekt för upplättning utomhus och kör man på 1/250 eller längre så har det ju ingen effekt alls.
 
Tack för era svar.
Nu tror jag att jag förstår det hela i teorin iaf :)
Nu skall jag ut och pröva det i praktiken !

Måste vara svårt att veta hur mycket upplättning blixten kommer att orka, men det lär man sig nog rätt snabbt.

Man tycker ju de kunde lagt in under "custom function setting" att man alltid ville ha snabb sync på, men icke.
 
Lite OT nu när blixtfrågan ändå är besvarad :)

Varför använder man inte elektronisk slutare i digitala systemkameror ? ...fast bibehåller själva spegelreflexbiten.

Är det för att kameran inte klarar av att hantera så mycket data på så kort tid kanske ? Att det blir en typ av buffer om man tar en bit av bilden i taget ?

För mig veterligen sitter det ju ingen fysisk slutare i kameran ?
Gör man en spegeluppfällning sitter ju sensorn helt öppen där bakom :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.