Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

580 EX II fjärrstyra 430 EX Problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyland

Aktiv medlem
Har skummat igenom forumet och diverse trådar och snubblade in på liknande mitt problem och trodde svaret där var lösningen på mitt dilema men ej.

Har en 40D med 580 EX II på kameran i läge master och 430 EX som slav bredvid att laborera med.

Hade nu tänkt att stänga av 580:an och sedan flytta runt 430:an laborativt för olika ljussättningar.

Saken är den att jag stängt av mastern (läge off) via zoom/(trådlössymbol) knappen samt kontrollerat i kamerans meny för blixtstyrning för extern blixt och noterat att även här är huvudblixt "Ej möjlig"

Jag kör med spegeluppfällning och vid första trycket på avtryckaren fälls spegeln upp och båda blixtarna fyras av, när jag sedan trycker andra gången och bilden tas så fyras åter båda blixtarna av.

Enl en annan forumstråd så besvarades det med att huvudblixten fyrades av även vid "läge avstängd" som inställnings blixt för slaven och att detta gjordes strax före blixten togs och så fort att det såg ut som den riktiga blixten.

Men i mitt fall så ställde jag slaven i ett annat rum (ändå inom räckhåll för kommunikation) men så att den inte påverkade motivet (en blomma). Men jag kan ändå se att huvudblixten ljusar upp motivet när jag jämför med bild tagen med blixtarna helt avstängda.

Noterat är att om jag ställer upp blixtkompensationen till +3 via mastern (580) så ser jag i det andra rummet att 430 blåser på rejält med blixtljus men 580:an som jag "omöjligt gjord" reagerar inte (vilket verkar logiskt då den är just "omöjligt gjord) trots detta blåser den som beskrivet innan av en blixt vid tryck nr 2 på avtryckaren (om än opåverkad av ev kompensation).

Verkar vara någon slags grundläge som går iväg. Inställningsblixt eller ej så registreras det på bilden och min idé om avstängd huvud blixt fallerar.

Ideer, synpunkter tankar kring detta, ev någon som har noterat liknande problem??

Mikael

Har egentligen ingen aning men jag har nyss köpt en 580 II och har sedan tidigare en 430.
Men min första tanke var, kör du kameran på automat eller P-läge?

Som jag förstod det när jag skummade igenom manualen för 580 II så har man bara fulla funktioner på blixten när man kör i lägena Tv, Av och M.

///Micke

Kolla att du inte har ratio inställt (ljusstyrkeförhållande mellan A och B-blixt) om det bara är en blixt som skall lysa.

Sedan är det väl också så att inställningar gjorda direkt på blixten kör över de du gjort via kameran, så kolla att det inte är något motsägande inställt där.

Micke: Kör aldrig i automat eller P.

Tobias: Som jag beskrev efter jag stängt av mastern via blixten kontrollerade jag i kamerans meny under blixtstyrning för externblixt, och där hade min inställning "följt med över" och stod nu även här som "omöjligt gjord" (mastern, eller huvudblixen alltså), Ratio har jag inte varit inne på alls.

Dilemat kvarstår, huvudblixten tänds, även om det bara är för att ge slaven info så registreras det av kameran när bilden tas, inte allt för svårt att se vid jämförelse med båda blixtarna helt avstängda.

Micke: testa gärna och återkom med testinfo!

mvh
Mikael

Lånar tråden lite här då jag också har problem med en 580EX II och en 430EX II, dock med Skyports.

Försöker få 580n att fungera som på M med den på ett stativ, helt utan framgång. E-TTL fungerar utan problem men eftersom den inte sitter på kameran vill jag själv bestämma styrka. Hur göra?

Kanske lite långsökt förslag men ibland kan blixtarna uppföra sig konstigt om batterierna börjar bli urladdade. De kanske bara behöver laddas?
Vid något tillfälle har jag också råkat ut för lustigheter som bara rättat till sig efter att jag tagit ut batterierna ur blixten och väntat en stund innan jag satt tillbaka dem igen. På nåt sätt har elektroniken behövt nollställas.

No success. Får försöka beskriva det lite bättre!

Såhär är fallet, jag har en 580EX II, en 430EX II och Elinchroms Skyport sändare/mottagare som jag vill ska fungera tillsammans.
Men! När jag vill köra 580n som Master på manuell, vill den inte avfyras, mottagaren tar emot signaler men blixten vägrar slå. Att ha 580n i ETTL läge fungerar, men inte Manuellt.
Så min fråga, måste man helt enkelt ha dubbla mottagare för att kunna använda båda blixtarna som manuella? Verkar konstigt, eftersom 580n går att köra som Master i E-TTL läget, men inte just i manuellt läge vilket är vad jag vill för att kunna styra kraften.

Summering :
580 i ETTL läge som master, 430 i M läge som slav = båda slår
580 i M läge som master, 430 i M läge som slav = ingen slår
580 i M läge som normal, 430 i M läge som slav = 580 slår
580 i ETTL läge som normal, 430 i M läge som slav = 580 slår

Mål:
580 i M läge som master, 430 i M läge som slav = båda slår
Hur åstadkommer jag detta ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar