Annons

5600HS (D) som "vanlig" slavblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har någon en lösning på hur man kan använda Minoltas blixt 5600HS (D) som en vanlig slavblixt?

Har bara lyckats trigga den med Minoltas egna trådlösa "språk". Ibland vill jag dock använda den som en vanlig slavblixt som triggas av studioblixtarnas ljus eller av en blixt från en digitalkompakt.

Detta går med min Minoltadedikerade Sunpak PZ5000AF som har ett val mellan Minolta WL-läge resp. vanligt slavbixtläge!

Ett sätt vore om det gick att hänga på en billig slavtändare med fotocell! Svårt att hitta en som passar Minoltas fattning bara... Finns det adapter som kan lösa detta?

Tacksam för hjälp och idéer!
 
Jag är 99.9% säker på att du kan trigga den som slav, har dock ingen själv så jag vet inte hur man gör, men jag skulle blir RIKTIGT förvånad om det inte gick. Det borde finnas manualer att ladda ner på nätet.
 
Tro mig, jag har en komplett manual och den är läst från pärm till pärm.

Det är även väldigt få och tydliga val i blixtens meny. Där väljer man enkelt alternativet "WL" men det går ej att hitta något motsvarande "slave" som finns på min Sunpak.

Har även testat detta och Minoltas blixt tycks bara kunna reagera på den speciella blixtsignal som kamerans inbyggda blixt skickar ut, inte på andra blixtar.
 
Har läst igenom manualen nu och du har rätt, det verkar inte finnas någon slavfunktion.

Det närmsta du kan komma då som inte är WL-funktionen är att använda en "off-camera shoe" (oc-1000 tror jag den heter), en kabel och köra blixten i manuellt läge.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.