Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

550EX som trigger

Produkter
(logga in för att koppla)

gerhardp

Aktiv medlem
Jag tänkte jag skulle använda en eller flera 550EX med ST-E2 som trigger till mina studioblixtar för att slippa synkkabeln. Problemet är att blixtarna löser redan på E-TTL-förblixten och då funkar inte synken. Någon som har några tips?

/G
 
photax har en exelent IR tändare som funkar som en "st2" fast utan e-ttl då ;-)

Prisvärt.. har lånat en ibland, och det funkar så smidigt... Skulle nog kanske köpa en själv ;-)
 
Tack för ett snabbt och bra tips! Funkar inte så bra när man jobbar med modell dock, då det måste flyta.

Någon som har ett ännu smartare tips? Vill dra mig till minnes att man kunde tejpa över något stift men minns inte vilket. Allra bäst vore naturligtvis om man kunde stänga av förblixten men jag hittar inget vid min skumning av manualerna.

Kan man få det att funka skulle det ju vara finfint att t ex använda 550or till att lägga allmänljus och/eller belysa bakgrunden.

/G
 
modellbilder.se skrev:
photax har en exelent IR tändare som funkar som en "st2" fast utan e-ttl då ;-)

Ja, borde väl köpa något sådant men jag jobbar inte så ofta i studio så jag tänkte köra snålvarianten... :)

Fler tips?

/G
 
Jag har en 300d och jag brukar täcka över de två vänstra stiften mellan blixten och skon. Har inte testat på min 550, men på min 420.

Detta förutsätter dock att du har blixten och inte ST-E2:n i skon
 
Du kan ställa in 550EX i TTL-läge via custom-menyn, då slipper du förblixten. Sidan 112-113 i manualen till 550EX. Eller så kör du manuell blixt!
 
Senast ändrad:
Carl och Joseph: Jo, med 550:n på kameran går det ju fint så länge jag använder bara en. Med flera 550-slavar eller ST-E2 så verkar det fungera dåligt. Masterenheten kommunicerar ju med slavarna genom en "förblixt", vilken ofelbart löser ut blixtarna.

Jag får kanske nöja mig utan 550 som slavar ihop med studioblixtarna helt enkelt. Alternativt har jag sett någon HAMA-utlösare som det (kanske) går att sätta på 550-blixtarna så att de auto-löser på en annan blixt och köpa mig en IR-trigger.

Aldrig blir det som man tänkt sig.

Tack för alla kreativa svar iaf.

/G
 
gerhardp skrev:
Carl och Joseph: Jo, med 550:n på kameran går det ju fint så länge jag använder bara en. Med flera 550-slavar eller ST-E2 så verkar det fungera dåligt. Masterenheten kommunicerar ju med slavarna genom en "förblixt", vilken ofelbart löser ut blixtarna.

Jag får kanske nöja mig utan 550 som slavar ihop med studioblixtarna helt enkelt. Alternativt har jag sett någon HAMA-utlösare som det (kanske) går att sätta på 550-blixtarna så att de auto-löser på en annan blixt och köpa mig en IR-trigger.

Aldrig blir det som man tänkt sig.

Tack för alla kreativa svar iaf.

/G

Ställ om 550EX i manuellt läge eller ställ om CF-3 till TTL. Då får du ingen förblixt och kan använda dem som du tänkt dig, trigger till dina slavar.

ST-E2 är ju en IR-trigger.

//Joseph
 
Glock skrev:
Ställ om 550EX i manuellt läge eller ställ om CF-3 till TTL. Då får du ingen förblixt och kan använda dem som du tänkt dig, trigger till dina slavar.

ST-E2 är ju en IR-trigger.

//Joseph

Ah... testade inte alla alternativen utan trodde (på mitt lilla besserwisser-vis) att det var kört. Plockade nyss ned allting i väskor inför måndagsjobb på fältet. Skall testa på söndag. Tack Joseph för att du står på dig.

/G
 
Tyvärr så funkade det inte ändå. ST-E2 skickar faktiskt inte bara ut IR utan också en förblixt när den kommunicerar med slavarna.

/G
 
gerhardp skrev:
Tyvärr så funkade det inte ändå. ST-E2 skickar faktiskt inte bara ut IR utan också en förblixt när den kommunicerar med slavarna.

/G

Nu hänger jag inte med, hur ska ST-E2 kunna skicka en blixt? Klart den skickar IR, men den skickar väl en E-TTL IR signal antagligen. Lyser "E-TTL"-lampan på ST-E2? Den ska vara släckt då är det bara TTL.

Funkade det inte att ställa om 550EX till TTL med CF-3?

//Joseph
 
Nej, efter att ha googlat lite så inser jag att jag har rätt. ST-E2 skickar ut en "för-blixt" som inte är IR för att trigga de olika grupperna av EX-blixtar. Denna förblixt, som man bara ser om man stirrar rakt in i ST-E2:an, fyrar av studioblixtarna.

Det finnx bara ett sätt att använda ST-E2 tillsammans men några 550 och studioblixtar. Det är att köra med synkkabel till studioblixtarna och ST-E2 till 550:eek:rna. Det finns iaf de som påstår att de kör på det viset med lyckat resultat. Tyvärr kan jag inte göra så med mina ProPact (Profoto), eftersom det inte går att stänga av autotriggern.

Den här funderingen blev dyr för mig. Bestämde mig just för att köpa lite nya kompaktaggregat av senare snitt. Är sugen på Elinchroms Style RX. Jag frågar om synpunkter i dennna tråd istället.

/G
 
gerhardp skrev:
Nej, efter att ha googlat lite så inser jag att jag har rätt. ST-E2 skickar ut en "för-blixt" som inte är IR för att trigga de olika grupperna av EX-blixtar. Denna förblixt, som man bara ser om man stirrar rakt in i ST-E2:an, fyrar av studioblixtarna.

Det är ingen blixt du ser, det är en IR-signal det där röda som du kallar för blixt. :)
 
Jaja... :) Jag är verkligen ingen IR-expert, men om man skall tro vad som skrivs i andra fora så jobbar ST-E2 dels med IR och dels med en "mini-blixt" gömd bakom det röda IR-glaset.

Vad det nu än är så löser det ut studioblixtarna för tidigt och jag har inte hittat någon som kan vittna om att de fått det att funka på något annat sätt än jag skriver ovan.

/G
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.