Annons

550D vs 50 D

Produkter
(logga in för att koppla)

lenalandis

Aktiv medlem
Jag har nu en Canon 400 D och känner att jag börjar växa ur den. Är bara en glad amatör men fotar ändå en hel del.

Vem ska jag välja 550 D eller 50d och varför?
 
Jag har nu en Canon 400 D och känner att jag börjar växa ur den. Är bara en glad amatör men fotar ändå en hel del.

Vem ska jag välja 550 D eller 50d och varför?

Tror du kommer längre genom att lägga pengarna på ny optik istället.

EDIT: i efterhand såg jag att du hade mer än kitlinsen där hemma i byrån.
Tja du, 50D har väl fler AF punkter och har snabbare serietagning om jag minns rätt.. Den är även vädertätad och större i handen än 550D. Dock sägs 550D vara större än tidigare xxxD modellerna.

Men sen har ju 550D full HD filmning, antagligen bättre batteritid och 3Mpix mer..


Jag har en 50D och är toknöjd iaf, dom är billiga nu dessutom :)
 
Tror du kommer längre genom att lägga pengarna på ny optik istället.

EDIT: i efterhand såg jag att du hade mer än kitlinsen där hemma i byrån.
Tja du, 50D har väl fler AF punkter och har snabbare serietagning om jag minns rätt.. Den är även vädertätad och större i handen än 550D. Dock sägs 550D vara större än tidigare xxxD modellerna.

Men sen har ju 550D full HD filmning, antagligen bättre batteritid och 3Mpix mer..


Jag har en 50D och är toknöjd iaf, dom är billiga nu dessutom :)

Tack Stefan!
Jo jag har objektiv som jag för närvarande tycker är ok. Vet inte om jag kommer att filma så mycket så det är inte det avgörande i valet. När jag sökte så såg jag att det var inte så jätte stor prisskillnad mellan 550 och 50.
Lena
 
Vilka behov har du?
Behöver du exempelvis hastiget (50D) eller behöver du 550D's video mode?

Tänk över vad dina behov är och välj därefter.
 
Vill man ha båda får man köpa 7D. Men den kostar mer. Fast kanske inte lika mycket som de andra två ihop?
 
Men då har du nog inte vuxit ur din kamera Det är snarare så att de nya modellerna är bättre.

Per

Ja det kanske är så Per! Har läst lite fakta och recensioner om båda modellerna. Det lutar åt en 550 den är lättare och sedan om jag skulle vilja spela in en snutt så har jag ju möjligheten.... men det är svårt att ta beslutet vilken det blir får försöka komma till en affär där de har båda så jag får klämma och känna lite...

Lena
 
50D och 550D har större skärmar. 50D har den vanligaste formen, 4:3, vilket innebär att man kan visa hela bilden och ändå en rad med exponeringsinformation över bilden. 550D har en 3:2 skärm, så där måste man lägga sådana data inne i bilden, eller krympa bilden.
 
50D och 550D har större skärmar. 50D har den vanligaste formen, 4:3, vilket innebär att man kan visa hela bilden och ändå en rad med exponeringsinformation över bilden. 550D har en 3:2 skärm, så där måste man lägga sådana data inne i bilden, eller krympa bilden.

Ok då är det lite skillnad då.... antar att det är bättre att se hela bilden. Oj det är svårt detta...
Lena
 
Nä, det är lätt. Om du inte alls bryr dig om video, sån den nu är, ska du gå på 50D. Den är i allt annat väsentligt överlägsen 550D. Men om du vill filma en snutt ibland, är det 550D du ska ha.
 
Nä, det är lätt. Om du inte alls bryr dig om video, sån den nu är, ska du gå på 50D. Den är i allt annat väsentligt överlägsen 550D. Men om du vill filma en snutt ibland, är det 550D du ska ha.

Tack! Det blir helt enkelt att åka till en affär och prova hur de känns i handen tror jag. Väger batteri grepp mycket?
 
Det är väl inte dumt att veta vad den väger.
Nu har jag en våg tillgänglig. Hela spektaklet till 7D väger 2240 gram, med kamera, grepp och objektiv. Enbart greppet väger 500 gram. Då sitter det två LP-E6 i.
Min 40D väger 1980 gram, fast då är det förstås inte samma objektiv...
Greppet till den väger 490 gram, med dubbla BP-511A insatta.

Ja, ja, med det var ju vikten på batterigreppet som var det intressanta. På 7D satt EF 70-200 mm f/4L IS USM och på 40D EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM.
 
Det är väl inte dumt att veta vad den väger.
Nu har jag en våg tillgänglig. Hela spektaklet till 7D väger 2240 gram, med kamera, grepp och objektiv. Enbart greppet väger 500 gram. Då sitter det två LP-E6 i.
Min 40D väger 1980 gram, fast då är det förstås inte samma objektiv...
Greppet till den väger 490 gram, med dubbla BP-511A insatta.

Ja, ja, med det var ju vikten på batterigreppet som var det intressanta. På 7D satt EF 70-200 mm f/4L IS USM och på 40D EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM.

oj då det blir ju en hel del att bära! Funderar på att köpa ett batterigrepp till nästa kamera för att få bättre grepp vid lodrätt fotografering.

Lena
 
Till mindre kameror (550D) väger både grepp och batterier mindre än vad de gör till kameror i storlek som 7D eller 40D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.