Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

550D har "sackat efter"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Crool

Medlem
För några månader sedan så märkte jag att min 550D inte längre visade den vanliga nian som står i hörnet i sökaren.
Istället är där en tvåa. Och som ni vet så gäller ju siffran för seriebildstagning.

Samtidigt som det hände så märkte jag också att den överlag har sackat efter i serietagning.
Den tar långt ifrån bilder lika snabbt som förut.

Först trodde jag att det var att jag hade råkat komma åt någon inställning i kameran. Så jag valde att återställa den till fabriksinställningar.
Det hjälpte inte.

Nu vet jag inte vad mer jag ska kunna beskriva, om ni kommer på något så är det bara att fråga.

Den är inköpt ny vintern 2010 och har tagit runt 16-17000 exponeringar.

Teori

det är inte så att du lyckats ställa bildkvalité på "jpg+raw" ? Då kanske du inte märkt att du också tar en rawbild. Bara en teori som skulle kunna förklara det hela.

Det hade jag inte.
Kollade för säkerhets skull. Som sagt så återställde jag den till fabriksinställningar för någon vecka sen också.

Du har ställt brusreducering vid höga ISO på max. Då blir det så här. Men på den kameran är det en custom function, så den nollställs inte för att du återställer de vanliga inställningarna till fabriksinställningarna. Custom functions har en egen återställning, så att man ska kunna göra det separat.

Den enda modell jag använt som klarar den inställningen utan att tappa farten och buffertdjup är 1DX.

Du har ställt brusreducering vid höga ISO på max. Då blir det så här. Men på den kameran är det en custom function, så den nollställs inte för att du återställer de vanliga inställningarna till fabriksinställningarna. Custom functions har en egen återställning, så att man ska kunna göra det separat.

Den enda modell jag använt som klarar den inställningen utan att tappa farten och buffertdjup är 1DX.

Ah, tack så hemskt mycket! Det där löste det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar