Annons

550D - För lång slutartid i AV-läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

nejo82

Medlem
Hej!
Jag misstänker att det är något slags fel på ljusmätningen på min kamera så jag tänkte höra vad ni andra tror.

Idag t.ex. var jag ute i molnigt dagsljus och fotade en del med min 550D+EF85mm f/1,8.
I AV-läget var jag tvungen att manuellt välja en hög ISO för att få ner slutartiderna så pass att jag slapp oskärpa. Nu när jag sitter och kollar på korten ser jag att de flesta är överexponerade, så i mitt tycke borde kameran kunnat få samma slutartider på en lägre ISO.

I molnigt dagsljus, och t.ex. inställningarna ISO 1600, 85mm och f/4 så valde t.ex. min kamera välja slutartider mellan 1/80 och 1/160. Evaluerande ljusmätning hade jag inställt på såg jag nu. Verkar det normalt med så lång slutartid i dagsljus och ISO 1600?

Om det inte är normalt, har ni någon idé om vad det kan vara för problem?

Edit: Kanske var det där med evaluerande ljusmätning som ställde till det? Alla kort hade gemensamt att det var utomhus men himlen syntes inte på något kort.

Det är lite lustigt att du skriver detta. Jag har också upplevt liknande problem med just 85/1.8. Jag har massor av olika objkektiv och kamerahus och har sällan några problem med ljusmätningen. Visst, ilband hamnar man lite fel, men avvikelserna är oftast inte värre än att det går att fixa till i efterbehandlingen.

Men med just detta objektiv har jag oftare fått helt "galna" bilder. Jag har aldrig kunnat förstå varför och det händer bara ibland. Eftersom jag inte använder objektivet så ofta har jag avfärdat det som tillfälligheter, men kanske är det något som klickar i kommunikationen just mellan detta objektiv och vissa kameror??

Intressant, ja det kanske är så som du skriver om det är fler som upplever samma sak med detta objektiv. Det vore ju typiskt mig att lyckas hitta en kombination av utrustning som inte fungerar tillsammans :)

Det kan ju vara så enkelt att det var för mycket kontrast i ljuset på bilden eller hur man nu ska uttrycka det.
Dvs litet parti med stark ljus och mer mörka o dåligt upplysta områden så kameran fick problem att ställa in ett bra mellan ting.
Det var första tanken som slog mig har även varit med om liknande saker fast med andra gluggar.
Jag löste problemet genom att ta M läget och sen justera exponeringen i LR.

Jag grävde fram mitt 85/1.8 och satte på min gamla 40D, tog 50 bilder på lite olika motiv, ingen blev felexponerad. Som sagt, för mig händer det bara ibland.

Tack för svar! Jag får helt enkelt vara uppmärksam på det här i fortsättningen och gå över till manuellt om det inte fungerar som jag vill. Gjorde det redan idag faktiskt i ishallen och blev glatt överaskad. Tidigare har jag bara använt AV-läget och satt ISO till 3200 och sen hoppats på det bästa. Nu satt jag ISO till 1600, slutartiden till 1/400 och f/2,8 och det blev jättebra (med mina mått). Synd att jag inte har reagerat över det här tidigare :)

Har inte nåt sånt kamerahus som du har, men en EF 85 mm f/1,8 USM har jag. Satte just på den på min kamera, pekade ut på den duggregnsvåta omgivningen utanför mitt fönster. Himlen är helgrå. Typisk sydsvensk höstdag, med andra ord.

Tog fyra bilder, Av, f/4, ISO 1600, evaluerande mätning, fokus med mittpunkten.
Slutartiderna blev 1/400, 1/500, 1/640 och 1/800 s, beroende på var jag pekade. Bilden där mätaren kom fram till 1/800 s kunde varit lite rikligare exponerad, men var inte alls så att den framstod som "fel" på något sätt. På de andra ligger histogrammet närmast perfekt utspritt mellan höger och vänster sida.

Du har inte nåt fel i objektivet som gör att den inte bländar ner till den bländare du valt? Något du kanske kan konstatera genom att titta på vilket skärpedjup du fått, om det nu framgår av dina bilder. Om bländaren fastnar på f/1,8 eller så, när du valt f/4, blir det ju rätt kraftigt överexponerat.

Tack för att även du tog dig tid att testa apersson850. Det var intressant att få höra vilka slutartider du fick. Det var ungefär de jag tror att mina borde ha legat på. Bra att du nämnde histogram med. Jag har aldrig varken brytt mig om eller tagit mig tid att kolla på de förut, men jag ska kolla på mina ikväll för att se om jag blir något klokare av de. Bländaren var en intressant tanke med, för nu när du nämnde den kan jag kanske tycka att skärpedjupet är lite kort. Jag ska undersöka det närmare ikväll med :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar