Annons

550D+bättre objektiv eller 7D+billigare objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla ni som är insatta i Canons utbud!

Jag funderar på att uppgradera min gamla systemkamera, som börjar närma sig pensionsåldern... :) (även objektiven behöver bytas ut).

Hur tänker man? Jag väljer mellan att köpa en 550D eller en 7D. Jag kan tänka mig att lägga runt 20-25 tkr. Är det smartast att satsa på 550´n och köpa några kvalitetsobjektiv, eller på 7´an och då några lite billigare objektiv (hur bra är kitobjektiven?)?

Tack!! //Miafia

Finessen med 7D framför 550D är snabbheten. Ja, det finns annat också, som bättre sökare och ergonomi, men snabbheten är den största skillnaden. Men du har inte full nytt av 7D:s möjligheter till snabb autofokus när du följer rörliga motiv om du inte också har optik i samma klass.

Att köpa en 7D och sen bara ha exempelvis EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS känns som en kombination med slagsida.
Hellre då en 550D med exempelvis EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Som tele finns den mycket bra EF 70-200 mm f/4L IS USM (finns även utan IS), som det kan vara lättare att få in i budgeten då.

Om du fotograferar motiv som inte rör på sig snabbt får du likvärdiga bilder med en 550D.

Med budgeten 25' så kan man få världens bästa cropkamera och åtminstone ett objektiv i absolut toppklass. Alltså 7D och troligtvid något trevligt L, förmodligen en zoom som faller en i smaken.

7D är bättre på i stort sett allt utom en sak. 550D är mindre och smidigare. Är man intresserad av sådant kan det vara ett skäl att skaffa ett till objektiv i världsklass och istället tumma på kraven på huset.

Om du har pengar skulle iaf inte jag prioritera bort bra objektiv.
Jag har själv en 550D med medföljande kitoptik (18-55mm) som jag använt sedan jag köpte den. Nu har jag dock precis köpt ett 17-40mm objektiv som jag önskar jag hade köpt från början (eller ngt liknande om jag haft pengar).
Däremot missbedömde jag nog mitt behov av ett mer väderskyddat hus eftersom jag upptäckte att det går att ta fina bilder även när det är lite blött i luften. :) Av den anledningen (primärt) funderar jag nu på att byta upp mig till just 7D.

Har du inte behov av mer väderskyddat hus och snabbare avfyrning (och lite annat som nämnts) tar 550:an riktigt fina bilder. Med bra optik.

Eftersom 550D och 7D har i princip samma sensor är bildkvaliteten i praktiken identisk, således är det enda som verkligen kan påverka bildkvaliteten objektiven. Så om du måste välja är 55D med bra objektiv att föredra framför 7D och enklare objektiv, under förutsättning att det är bildkvalitet du prioriterar.

I hastighet och hantering är skillnaden större, varför det kan finnas andra skäl som väger över till 7D:s fördel också med enklare objektiv. Men för 25 000 kr kan du få både och, exempelvis 7D + 17-55/2.8 eller 24-105/4. Köper du istället objektiven begagnade borde du få råd med både 17-40/4 och 70-200/4 inom din prisram.

En annan kompromiss är annars att välja en 50D med riktigt bra objektiv, en 50D med 17-55/2.8 + 70-200/4 kostar exempelvis 24 880 kr hos Fotokungen.

Canon EOS 7D hus + EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM går väl för 20 lakan? Jag hade valt det plus ett telezoom (70-200mm L f4 USM) alternativt ett vidvinkel/fisheye om jag var i mer behov av det.

med den budgeten hade jag utan tvekan satsat på en 7D med 17-55/2.8 IS. Den kombinationen är oslagbar. Bättre begagnat borde det inte gå loss på mer än 20 lax.
Gillar specsen på 550 med har väldigt svårt för den plastiga byggkvaliteten. Köpte själv ovan nämnda kombination och har aldrig varit nöjdare. A match made in heaven!
Lycka till!

med den budgeten hade jag utan tvekan satsat på en 7D med 17-55/2.8 IS. Den kombinationen är oslagbar. Bättre begagnat borde det inte gå loss på mer än 20 lax.
Lycka till!

Man borde väl tillochmed få nya grejer för under 25 lax. 7D går väll loss på ca 14 och objektivet ligger väl på typ 9500. Såg dock nåt erbjudande nånstans med 7D med 24-105/4 L IS för 21-22 lakan. Ska försöka leta fram annonsen om jag kan hitta den.

Edit. På Rajala finns 7D som kit med både 17-55 och 24-105 för 22999 respektive 21999.

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=133814B0251755

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=133814B02524105

Jag skulle nog titta på objektiven, för de håller priset bättre än husen. Heller beg än nytt, för din budget får du en 5D men två bra 24-70 och kanske en 70-200. Vill du ha något vädertätat så får du en 1D äldre modell även där för samma pengar som en 7D. Lite vad man är ute efter. Kamera hus rasar ju totalt efter ett par månader då den nya modellen kommer. Så har vi gjort själva och beg sidor hos normala fotohandlare ger ju oftast garanti med några månder.

Lägg allt ditt krut på ett 7D hus och kanske börja med ett något billigare objektiv, det finns ju inget som stoppar dig (annat än tillgången till pengar) från att köpa bättre glas senare. Men med en budget mellan 20-25.000kr så lär du ha råd både med 7D hus och bra glas till det.

Fördelen med 550D är ju dess låga vikt och lilla storlek samt att den har en bättre och större display plus några andra saker som jag inte minns nu. Så om det är en prioritering för dig så kan det vara värt tänka på när du ska köpa. Men som sagt, dina pengar, ditt beslut och oavsett vilken kamera du väljer så kommer du bli riktigt nöjd! :)

/ Magnus

Displayen har en annorlunda form (3:2 istället för 4:3) på 550D. Det innebär att man inte kan visa bilden över hela skärmen utan att info om slutartid och bländare hamnar inne i bilden.
Man kan även själv bestämma övre gränsen för vad auto ISO ska välja på 550D. På 7D är värdet fast (ISO 3200).

Allt annat som skiljer är sånt som 550D saknar.

Tack för alla svar!

Är mkt tacksam för alla era svar och ert engagemang!

Jag har nu spenderat åtskilliga timmar framför datorn och har kollat recensioner och priser på olika alternativ... Har samtidigt sakta men säkert utökat budgeten något... :)

Jag har bestämt mig för att köra på en 7D och har nu beslutsångest vad gäller objektiv - har dock insett att jag vill satsa på kvalitet, efter era råd. Funderar på ett EF 17-40/4 L USM och ett EF 70-200/4 L USM. Hos Japanfoto just nu tot 27 tkr för denna kombination nytt.

Men - kommer jag att sakna "glappet" mellan 40-70 mm? Och framför allt - inget av dessa objektiv är ju särskilt ljusstarkt!? Kommer därför att tänka på EF 50/1,4 USM , men då är man helt plötsligt uppe i 30 tkr...

Oj oj, mycket att tänka på!!

Vad tror ni? //Miafia

Jag har bestämt mig för att köra på en 7D och har nu beslutsångest vad gäller objektiv - har dock insett att jag vill satsa på kvalitet, efter era råd. Funderar på ett EF 17-40/4 L USM och ett EF 70-200/4 L USM. Hos Japanfoto just nu tot 27 tkr för denna kombination nytt.

Men - kommer jag att sakna "glappet" mellan 40-70 mm? Och framför allt - inget av dessa objektiv är ju särskilt ljusstarkt!? Kommer därför att tänka på EF 50/1,4 USM , men då är man helt plötsligt uppe i 30 tkr...

Jag hade kört på 7D - 24-105mm - 70-200mm eller 7D - 15-85mm - 70-200mm.

Edit. Märker i efterhand att det nog går över din budget då haha...

Jag har nu spenderat åtskilliga timmar framför datorn och har kollat recensioner och priser på olika alternativ... Har samtidigt sakta men säkert utökat budgeten något... :)

Vad tror ni? //Miafia
17-40 är en perfekt normaloptik till en croppad kamera, och 70-200/4 är en lika bra telezoom till samma kamera. (Du kommer inte att sakna glappet).
Starta med detta då det är en kanon kombo. Kanske att du vill komplettera med en vidvinkel senare, typ 10-20mm.

Senast ändrad:
17-40 är en perfekt normaloptik till en croppad kamera...
Nja, Canon 17-55/2,8 är åtskilligt mer "perfekt". Den är ju faktiskt gjord just som normaloptik för en croppad kamera. 17-40 är konstruerad för att vara en duglig och relativt billig vidvinkelzoom på en fullformatskamera, med alla kompromisser det medför.

Vad tror ni? //Miafia

17-40 är en riktigt bra normalzoom på en 7D och 70-200 en perfekt telezoom.
Komplettera detta med en billig och ljusstark EF 50/1.8 så täcker du glappet.
EF-S-objektiv är lite tråkiga för dom passar inte på en FF-kamera typ 5DII som troligtvis kommer att bli din nästa kameramodell.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar