Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5500, 7100 el 7200

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Är inte aktuellt än, men kanske lite senare. Men ifall jag ska byta min nuvarande kamera D3200. Vilket är vettigast och varför D5500 för ca 7k, D7100 ca 8k eller D7200 ca 10,5k, priserna är för enbart hus. FF tror jag inte att jag skulle ha någon som helst nytta, visserligen det enda dx objektiv jag har är kitobjektivet 18-55.

Jag fotar endast för att det är kul, tjänar inga pengar på mina bilder, och har ingen avsikt att göra det heller. Eller kanske bättre att investera i fler objektiv istället för hus, har för närvarande 18-55 (kit), 70-300, 50/1.8 och snart tamron 150-600 (måndag).

Om det blir aktuellt att byta hus, så är det kanske någon gång under nästa år. Köper inte gärna begagnat, så det är bara ny som gäller.

Om du inte har något speciellt som gör att du vill uppgradera så ser jag ingen anledning. I princip samma bildkvalitet osv mellan kamerorna. Vad är du egentligen ute efter? Bättre ergonomi? Några speciella funktioner? Blir svårt att ge tips utan att veta vad du är ute efter. Med vänlig hälsning,
AJ

Det är just det. Jag vet inte om jag får något för att uppgradera. Därför frågar jag ifall det är någon ide. Autofocus är ju bättre, kanske nåt annat, men är det värd det? Kanske bättre att bygga med fler objektiv, för att eventuellt senare byta hus. Det som jag känner att jag behöver i objektiv är makro och någon vidvinkel, som går ner mot 10 eller nåt, eftersom det är crop sensor.

D7xxx-serien ger bättre ergonomi och mycket bättre sökare, vilket jag skulle se som viktigaste fördelen. Får man dessutom bättre af, snabbare kamera osv kanske det är värt pengarna.

Dessutom är det ofta bra att ha två hus.

Det är alltid roligare att fota med en bättre kamera så om du är ute efter något roligare så tycker jag du ska gå upp till 7 serien. Hoppa över 5 serien då det inte skiljer så mycket mot 3 serien. Lura inte dig själv och låtsas som att du behöver ny kamera. Köp ny om du tröttnat på den du har och vill ha nåt nytt och kul! :) Och i så fall gå två eller tre steg uppåt inte bara ett.

Med vänlig hälsning,

Andreas

7000-serien har ganska många finesser som 3000- och 5000-serien inte har.
* Inbyggd fokusmotor
* Fler AF-punkter
* Fungerande autofokus vid f/8
* Fjärrstyrning av blixtar
* Automatisk gaffling
* Bättre stöd för manuella objektiv
* Bättre ADL
* Vädertätning
* Dubbla kortplatser
* Pentaprisma i stället för pentaspegel
* LCD-display på ovansidan
* Dubbla manöverrattar

Är lite sugen på en från 7 serien, men vet inte riktigt om jag har behov för det än. Kanske bättre att köpa lite fler objektiv först. Saknar ju makro (tamrom 90) någon vidvinkel kanske 10-20 eller där någonstans. Eventuellt fast 35 mm.

Men är 7200 värd 2500 kr mer än 7100?

Prova en 7200 i butik eller av en kompis.
Gillar du den rappa AFen så är det 7200 som gäller.
3200ans AF har en del kvar att önska.
Men objektiv är viktigare. En ny kamera ger dig inte macro...

Ja, har ju inte hur mycket pengar som helst. Imorgon får jag nog min 150-600, eventuellt på våren tänker jag mig makro. Men det är just där jag tänker ifall jag köper lite fler objektiv först, och tar en ny hus senare. Eller om jag väntar med makro och istället köper nytt hus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar