Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5400HS + 5600HS(D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Vevo

Aktiv medlem
Jag tror att det finns fler i min sits. Jag har nydligen köpt en 5600HS(D) för att kunna köra trådlöst samt kunna använda HSS med min 7D. Det funkar hur bra som helst. Jag har även en 5400HS som jag skulle vilja synka med min 5600HS(D). Problemet är att dom "snackar" inte med varandra på en 7D. Min tanke är att sätta en CD-kabel mellan båda blixtarna och styra 5600HS(D). trådlöst. Tanken är att 5600HS(D) ska lösa ut 54000HS genom kabelanslutning. Jag vet inte riktigt om det funkar, kabeln kostar drygt 500 pix och det känns lite onödigt dyrt om det inte skulle funka. Om det skulle funka så får man antagligen köra båda blixtarna manuellt, alternativt bara 5400 i manuellt läge. Är det någon som har provat detta? Om inte så undrar jag om det finns någon i närheten av Örebro som har en sådan kabel, så man kan testa. Jag använder min 5400HS till min analoga kamera så jag kommer att behålla den i vilket fall som helst. Dessutom funkar det klockrent att styra båda blixtarna från min analoga trådlöst.
 
Jag verkar visst ensam om det här problemet, eller? På KM så hade de inte en susning om det skulle fungera och frågan har bollats vidare.
Nu väntar jag på att KM ska ringa mig ang. frågan. Min lokala handlare har rätt god tumme med KM så han skulle be dom skicka mig en kabel så jag kan testa och vara "försökskanin". Vi får väl se hur det funkar. (och om det kommer någon kabel) För er som kan vara intresserade kommer jag att posta resultatet här.

mvh/Ove
 
Har haft liknande tankar, eftersom jag har en 5600HS(D) och en 5400xi.

När jag har testat lite så kan faktiskt 7D till viss del prata trådlöst med 5400xi:n, iallafall går det att skicka iväg en test-blixt genom att trycka på ael-knappen.

Jag misstänker att problemet är egentligen att blixten inte stödjer pre-flash. Tyvärr så går det inte att köra manual blixt ihop med trådlöst och på det viset stänga av pre-flash.

Varför dom har infört den begränsning att man kan bara köra manual-blixt med blixten sittandes på kameran fattar inte jag.
 
Har du kommit längre?

Har precis samma funderingar som du fast med 3500xi och 3600. Och precis som du säger så funkar de med ael knappen.
 
Lurigt, jag har nyss snackat med KM och dom säger att 5600 HS D inte kan köra trådlöst med 7D...
Hoppas det var ett missförstånd för går det vore det ju bra...
 
Hej Mats
Jo det går 5600 hs D fungerar utmärkt att köra trådlös med 7d

Mvh Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.