Annons

512kb i cache. hur dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Kikar på att köpa en laptop för min kommande resa, börjar förhoppningsvis nå målet att ta beslut om vilken dator jag ska välja.

Just nu ser den här datorn väldigt lockande ut:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331332

(HP Pavilion tx1020)

När jag läste specen på den så ser jag att cachen är på 256kb x2.

Oroar mig för att jag kan störa mig på det, trots att jag inte har en susning vad cachen används för, men den är mycket lägre än andra datorer.

Någon som vet lite mer om det eller som kan tipsa om annat jag bör tänka på i valet av den här datorn? (eller andra modeller också)

Tack för tipsen, LG:n på dustin verkade trevlig, bra pris också.

men nu har en ny "oro" dykt upp. blanka skärmar har jag läst en del om, verkar också vara något att tänka på!

man skulle haft en obegränsad budget och kunna välja va man vill! ;)

reflux skrev:
Ught. AMD Turion känns inte direkt optimalt för exempelvis Photoshop.

Vad är det för fel på AMD Turion, och varför skulle det vara så mycket bättre med en Intel-processor för photoshop? Finns det någonting i AMD-arkitekturen som är särskilt illa anpassat för PS? Och är verkligen processorn falskhalsen? För egen del är jag mer oroad för internminnet.

storleken är väldigt viktigt eftersom jag ska leva i en ryggsäck i australien det kommande året! :D
Tabletfunktionen känns som en kul finess, men inget nödvändigt.

hur är det med 512 kb i cache då?

VisionOfSnow skrev:
Vad är det för fel på AMD Turion, och varför skulle det vara så mycket bättre med en Intel-processor för photoshop? Finns det någonting i AMD-arkitekturen som är särskilt illa anpassat för PS? Och är verkligen processorn falskhalsen? För egen del är jag mer oroad för internminnet.

För att Adobe optimerar betydligt mer för Intels processorer och det är för liten cache? En Turion 64 X2 TL-52 med 2*512MB cache är ca 30% långsammare in CS2 än en Intel Core 2 Duo på motsvarande klockfrekvens. Med bara 2*256 lär det bli betydligt värre. En Turion TL-60 är ett helt ok val, men de lägre versionerna är ungefär som Intels Celerons och inte något JAG skulle rekommendera för Photoshop och RAW-hantering.

1GB är för lite i vilken maskin som helst i dagens sammanhang, ja.

reflux skrev:
För att Adobe optimerar betydligt mer för Intels processorer och det är för liten cache? En Turion 64 X2 TL-52 med 2*512MB cache är ca 30% långsammare in CS2 än en Intel Core 2 Duo på motsvarande klockfrekvens. Med bara 2*256 lär det bli betydligt värre. En Turion TL-60 är ett helt ok val, men de lägre versionerna är ungefär som Intels Celerons och inte något JAG skulle rekommendera för Photoshop och RAW-hantering.

Intressant att Adobe nischar sig så hårt mot Intel-processorerna. En skillnad på 30% i hastighet enbart på grund av processorarkitekturen tror jag inte jag har hört talas om för någon annan applikation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar