Annons

50mm/f1.7 = skenbart 75mm/f1.7

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Detta torde väl vara riktigt bra budgetalternativ om man inte har råd med mastodont-dyra 85mm/f1.8 objektiv lr?

Ska ta och beställa mig en 7d och hoppas detta objektiv håller för porträttfoto... Skjutit finfina halvporträtt med ovanstående objektiv.

grejen är väl att jag kommer få längre skärpedjup också då jag har en mindre ccd än vad jag har storlek på filmplanet.

Exakt hur mycket längre skärpedjup får jag?
 
Beror framförallt på avståndet, svår formel att sitta och räkna på när du ska plåta. Blända ned och titta istället.

Att ta ljusstark normaloptik och ha det som porträttoptik är vanligt bland dslr ägare.

Normaloptiken är generellt både skarp och billig.

Mvh
 
Skärpedjupet hänger enbart ihop med:
Brännvidd
Bländare och
Avstånd.

Sensorstorleken har inget med det hela att göra. Den enda påverkan den har är att eftersom bildvinkeln på ditt 50mm blir mindre (du får ju inte med "kanterna") så kommer du att stå längre ifrån för att få med samma utsnitt. När du på detta sätt ökar avstånd ökas givetvis skärpedjupet pga förflyttningen.

En påverkan till är att du eventuellt förstorar bilden mera. (Ett utsnitt av bilden skall ju fylla förstoringen). Då blir man känsligare för vad som är skarpt och det användbara skärpedjupet krymper. Men det gäller ju alltid när man förstorar.

/AnWi
 
ahhhaaa... så sensorstorleken spelar ingen roll... jäkligt bra å veta.

Jag tror jag får rätt miniskärpedjup då jag ju kan gå närmare med 50mm (inte lika överdrivet perspektiv)...

det här låter bra... ska deffenitivt fixa detta.
 
AnWi skrev:
Skärpedjupet hänger enbart ihop med:
Brännvidd
Bländare och
Avstånd.

Sensorstorleken har inget med det hela att göra. Den enda påverkan den har är att eftersom bildvinkeln på ditt 50mm blir mindre (du får ju inte med "kanterna") så kommer du att stå längre ifrån för att få med samma utsnitt. När du på detta sätt ökar avstånd ökas givetvis skärpedjupet pga förflyttningen.

En påverkan till är att du eventuellt förstorar bilden mera. (Ett utsnitt av bilden skall ju fylla förstoringen). Då blir man känsligare för vad som är skarpt och det användbara skärpedjupet krymper. Men det gäller ju alltid när man förstorar.

/AnWi

Och eftersom man förstorar bilden förstoras detaljerna och skärpedjupet blir kortare. Sannolikt lika kort som på ett 75mmobjektiv på en analog kamera :).
 
AnWi skrev:
Skärpedjupet hänger enbart ihop med:
Brännvidd
Bländare och
Avstånd.

Sensorstorleken har inget med det hela att göra.
Ditt val av parametrarna brännvidd och bländare räcker inte för att kunna få fram hur stor bildvinkeln är, utan måste därför kompletteras med någon ytterligare parameter (t ex sensordiagonalen).

Att sensorstorleken inte har med saken att göra är trots detta egentligen en helt riktig slutsats, skärpedjupet beror faktiskt inte på någon egenskap INUTI kameran (d v s vare sig sensorstorlek, brännvidd eller bländartal) utan enbart på geometrin FRAMFÖR kamerans ingångpupill (och mellan den färdiga kopian och näthinnan naturligtvis, men det är ju en annan sak).

Det går alltså alldeles utmärkt att beräkna skärpedjupet utan kunskap om vare sig sensorstorlek, brännvidd eller bländartal. Det är bara att ersätta dessa TRE sinsemellan beroende parametrar med de TVÅ helt oberoende parametrarna bildvinkel och ingångspupill!

Ett problem är naturligtvis att vi oftast ändå (mot bättre vetande) tvingas använda oss av sensorstorlek, brännvidd och bländartal eftersom det är de värdena vi har enkel tillgång till. För att FÖRSTÅ skärpedjupsproblematiken är det emellertid oerhört mycket enklare att tänka i termer om bildvinklar och ingångspupiller. Så länge de två parametrarna är lika så blir också skärpedjupet lika.

För att återgå till ursprungsfrågan så ska man alltså multiplicera BÅDE brännvidd och bländartal med ”crop-faktorn” (i det här fallet 1,5) för att få fram de skenbara småbildsvärden som ger exakt lika stort skärpedjup (och diffraktion). Med andra ord kommer 50/1,7 i det här fallet att ge samma skärpedjup som ett 75/2,55 skulle göra på en småbildskamera.
 
Tack Lennart

Detta var mycket bättre beskrivet än min enkla förklaring.

En fråga på din text: Hur beräknar man ingångspupillen? Beräknar man den ur brännvidd och bländare?

/AnWi
 
Lennart, du skriver att skärpedjupet endast beror på bildvinkel och ingångspupillens storlek, men avståndet till motivet spelar väl också in? Varför inte säga att det handlar om avbildningsskala och ingångspupillens/bländarens storlek?
// Kjelle
 
Jo, avståndet kommer naturligtvis också in när man slutgiltigt ska sätta in siffror och beräkna skärpedjupet. Vad jag menade var att så länge bildvinkel och ingångspupill är lika så kommer kamerorna att uppföra sig likadant ur skärpedjupssynpunkt om vi placerar ingångspupillen på samma ställe i förhållande till motivet.

Avbildningsskalan är inte så enkel och problemfri som det kan tyckas, dels relateras den ju traditionellt till sensorstorleken (det kan vi i och för sig lösa genom att relatera den till kopian istället) och dels så varierar den inom skärpedjupsområdet beroende på bildvinkeln. Synsättet med avbildningsskalan är emellertid mycket bra vid närbilder eftersom samma avbildningsskala (på sensorn), samma effektiva bländartal (obs, det effektiva värdet, d v s man måste ta hänsyn till utdraget) och samma sensorstorlek alltid ger samma skärpedjup.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.