ANNONS
Annons

50mm/1.4 Sigma/Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Om man har en Sony A77 och vill köpa ett fast 50mm/1.4 vilket skulle ni rekommendera då? Jag har mest tittat på Sigma EX 50/1.4 HSM DG (tror jag fick med alla bokstäver nu...). Har gjort lite efterforskningar och det verkar bra, men sedan läste jag att det är byggt för FF-kameror och att det inte blir så bra på andra sorter. Hur är det med det egentligen? Är Sigmat bäst till A77 eller finns det något annat i samma prisklass (eller billigare för den delen) som är bättre? Är mest intresserad av att fota på stora bländaröppningar. Tyngd/storlek och snabb autofokus spelar mindre roll. Så skarpt som möjligt på så stora bländare som möjligt och fin bokeh är väl det jag tycker är viktigast.

Hej, har du läst här? http://kurtmunger.com/lens_reviews_id21.html?
Sen känns det som om det kan finnas en inbyggd motsättning i dina krav, fast det är du kanske medveten om själv. Av erfarenhet är det ytterst sällan jag fotar med F1.4. Jag har 50 och 85mm. Jag tycker bara att det är opraktiskt med alltför kort skärpedjup och isoleringen av objektet(som väl är det man vill uppnå med 1.4?) blir fullt tillräcklig. Dessutom gör softheten vid 1.4 att effekten av att objektet står ut från bakgrunden förtas något.
Sigmat är större och tygre än Sonyn. Skarpare än Sonyn vid 1.4. Om det oskarpa området/bakgrunden är plottrig kommer Sonyns bokeh att uppvisa ett cirkelformat mönster i bilden men Sigman ger tydligare "Oskärpecirklar".. Vid 1.4 alltså.

Tack för länken, jättebra:) Det får nog bli ett Sigma tror jag. Jo, jag är medveten om att det blir mjukare på största bländare och att det lilla som är skarpt är väldigt lite. Det jag är ute efter är att de få skarpa delarna ska bli så bra som möjligt och där verkar det ju som att Sigmat skulle vara bäst. Speciellt på testbilderna i din länk. Är inte så att jag enbart har tänkt fota på just f1.4, kan likaväl bli 2.8 eller liknande, men jag vill ändå ha möjligheten att använda de största bländaröppningarna. Både för att kunna experimentera med kort skärpedjup och för att ha vid dåliga ljusförhållanden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar