Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50D vs 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

claesh

Aktiv medlem
Just precis nu är det intressant att ta ställning till Canons crop-kamerauppställning. Från 550D, via 50D och 60D till 7D så finns det en hel del varianter att välja på. Efter att ha varit nyfiken på 60D från början känner jag mig skeptisk, framförallt för att jag tror att den flexibla skärmen nog kan vara bräcklig och känslig för skador.

7D verkar vara en toppenkamera. Enda nackdelen som jag kan hitta är storleken. Prismässigt är den åtkomlig.

50D finns nu att få ny för ett väldigt vettigt pris, men hur står den sig mot 550D egentligen? Rent bildmässigt tänker jag då. Jag har en 400D och tvärtemot många andra så tycker jag det kompakta formatet har många fördelar. Det jag saknar är nog framförallt vissa handhavande-finesser som tumhjul, samt en mer ljusstark sökare (pentaprisma istället för pentamirror). Jag har blivit väldigt tveksam vad jag vill ha ut av en uppgradering men när 50D försvinner ur sortimentet så försvinner en sorts kategori känns det som. Därför har mina uppgraderingstankar ställts lite på sin spets just nu.
 
Valde mellan 50D, 550D och med vaga anledningar (habegär) även 7D.
Det blev ändå 550D eftersom den är nyare än 50D, fler pixlar (jo, jag har mina anledningar), hygglig iso, filmning (jo, jag filmar) och var smidigare än 7D som dessutom låg utanför skäliga argument när det väll kom till ekonomin.
Storleken och även vikten var viktigt för mig, låg vikt och litet format, och piratgreppet sitter lika ofta på som jag lämnar det hemma för smidighetens skull.

Men vad jag skulle ha önskat är just den justerbara skärmen från 60D. Skulle ha varit kalas för mitt fotande. Man skyddar ju skärmen enkelt genom att inte vinkla ut den:)
 
50D finns nu att få ny för ett väldigt vettigt pris, men hur står den sig mot 550D egentligen? Rent bildmässigt tänker jag då.
Skillnaden i teknisk bildkvalité är nog ganska liten och möjligen till fördel för 550D. Men chansen att fånga just bilden du vill ha, någorlunda rätt exponerad och med skärpan på rätt ställe är större med 50D: bättre sökare, bättre AF, fler bps, lättare att ändra inställningar.
 
Valde mellan 50D, 550D och med vaga anledningar (habegär) även 7D.
Det blev ändå 550D eftersom den är nyare än 50D, fler pixlar (jo, jag har mina anledningar), hygglig iso, filmning (jo, jag filmar) och var smidigare än 7D som dessutom låg utanför skäliga argument när det väll kom till ekonomin.
Storleken och även vikten var viktigt för mig, låg vikt och litet format, och piratgreppet sitter lika ofta på som jag lämnar det hemma för smidighetens skull.

Men vad jag skulle ha önskat är just den justerbara skärmen från 60D. Skulle ha varit kalas för mitt fotande. Man skyddar ju skärmen enkelt genom att inte vinkla ut den:)

Intressant. Liknande vägskäl som för mig men med argument för 60D. Jag tror jag behöver vänta tills den finns att klämma på.
 
Intressant. Liknande vägskäl som för mig men med argument för 60D. Jag tror jag behöver vänta tills den finns att klämma på.
Jag har ju inte heller sett 60D irl, men utifrån bilder och texter verkar det som om den tyvärr är lite avskalad jämfört med 50D när det gäller knappar och reglage. Bara ett C-läge, ingen joystick, färre funktioner har direktknappar osv.
 
En annan aspekt är att batteriet i 50D tar dubbelt så många bilder på än laddning, jämfört med 550D. Minnskorten till 50D är CF och 550D tar SDHC.
 
Jag själv valde mellan 550D, D90 och 50D.
Jag ville inte ha 550D för den är så oerhört oskön att hålla i.
Enligt mitt tycke är det en väldigt viktig punkt.

D90 och 50D var lika sköna att hålla i även om det var två helt olika grepp.
D90 kanske hade lite övertag där.
Kolla på teknisk data och valde 50D pga hög serie tagning (fotar endast sport).

Så ska du bara fota runt lite här och där, ta 550D. Ska du fota sport, 50D.
60D verkar väldigt överprisad för det lilla man får. Då kan man lika gärna köpa en 50D och sedan 550D som backup kamera. Eller bara ett väldigt bra objektiv :)
 
Jag vet att många inte tycker om greppet och storleken på 550D och 400D och syskon. Jag är inte en av dem, det är inget stort problem för mig (min erfarenhet är från 400D). Mina händer är nog normala eller kanske lite mindre. Jag är bara amatör och har inte kameran i min hand hela dagarna, en stor fördel som jag ser det är att de är relativt små. När jag har rest med lätt packning har det varit en fördel.

60D är storleksmässigt mellan 550D och 50D har jag sett, så det vore intressant att klämma på den och se. Sen håller jag med om att den är avskalad funktionsmässigt. Det är synd.
 
60D är storleksmässigt mellan 550D och 50D har jag sett, så det vore intressant att klämma på den och se. Sen håller jag med om att den är avskalad funktionsmässigt. Det är synd.
Om man tittar på specarna är 60D ganska mycket större än 550D, bara nån mm mindre än 50D. Och även om den är lättare än 50D är den nya kameran mer än två hg tyngre än 550D.
 
Gillar du storleken på 400D och inte behöver balansera tunga objektiv är 550D ett bra val.

Fördelarna du får är autoiso, bättre och snabbare kontroll av bilder och högre upplösning
oavsett vilken du väljer.

50D har dessutom seriebildtagning och sökare men när det kommer till funktioner så är de visserligen
lättare att komma åt men alla viktiga bör redan finnas på 400D och 550D.

Jag upplever det som att jag upptäckte nya funktioner när de var lättare tillgängliga på 50D
men kan inte säga att det var omöjligt att göra samma sak på min gamla kamera.
Därför tycker jag du ska välja den som passar dig bäst i handen.

I dag funderade jag lite på back-focus af, men det kan du redan testa på 400D om du inte saknar exponeringslås. Jag aktiverade joysticken till AF-punktsväljare (vilket verkar vara det enda den är till för)
Och jag letar förgäves efter saker som extern blixtstyrning som nikon-folket gör häftiga bilder med,
trådlös avtryckare (som finns på 550D) och enkla saker som mer än 3 bilder i HDR-gafflning.
Men jag ångrar inte att jag köpte 50D eftersom jag nu lär mig nya saker.
 
Efter att ha varit nyfiken på 60D från början känner jag mig skeptisk, framförallt för att jag tror att den flexibla skärmen nog kan vara bräcklig och känslig för skador.

7D verkar vara en toppenkamera. Enda nackdelen som jag kan hitta är storleken. Prismässigt är den åtkomlig.

Det enda jag saknar f.n. på min 7D är utvikbar skärm (och kameran hade gärna fått vara mindre). 60D samlar det mesta, om än med lite lägre prestanda. Utvikbara skärmar är bara bräckliga för folk som aldrig använt det och fantiserar - eller relaterar till några pionjärskärmar på 90-talet. Dvs, om man nu inte regelbundet avser dunka kameran i väggar och sten förstås. Men det borde vara ganska få som gör det. Gillar man den inte (eller förstår varför det är bra) så låt bli att fälla ut den, då är kameran lika stabil och tål precis lika mycket (/lite) som vilken annan kamera som helst som saknar finessen.
 
Intressant. Liknande vägskäl som för mig men med argument för 60D. Jag tror jag behöver vänta tills den finns att klämma på.
550D är en något modernare kamera, det går inte komma ifrån det. 60D har alla fördelar som 550D och lite till.
Problemet är priset. Du kan köpa 550D för ca 7000, och det är värt det. 60D är något bättre, och 2-3 tusen mer är skälig. Men 5500 kr mer är knappast motiverat. Då är det vettigare att välja mellan 550D och 7D (som kostar dubbelt så mycket).
 
Själv köpte jag en 550D för några dagar sedan, ett av skälen till att 50D föll bort var HD filmningen på 550D. Inte för att jag filmar så mycket men då och då är det kul att kunna filma, så den möjligheten ville jag ha.

En annan fördel med 550D är det smidigare formatet och lägre vikt än 50D, risken är ju att kameran oftare får stanna hemma om det blir för mycket att släpa på. Inte för att min 550D med 18-135 direkt är någon pocketkamera, men den är ändå ganska smidig att släpa runt på.

550D är långsammare än 50D men personligen är jag imponerad över hur snabb 550D är på seriebildstagning, provade att fota bilar som körde förbi min balkong. Från 4e våningen kunde jag ta ett antal skarpa bilder på bilar som körde minst 50 km/h, valde seriebildstagning och AI servo och sedan var det bara att följa motiven.

Kort sagt är jag väldigt imponerad över 550D.

För mig föll 60D främst på priset, kunde inte motivera ett så pass mycket högre pris. Även om den vikbara skärmen skulle varit trevlig att ha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.