Annons

500n underexponerar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Efter att brännt av en del rullar med 500:an har jag märkt följande, i synnerhet efter en färgrulle (iso 200): Korten tenderar vid rätt exponering att bli lite väl grumliga/korniga. Verkar som att den underexponerar en aning av sej själv.

Är de fler som har erfarenheter av detta? förslag på åtgjärder?

Och är mitt antagande om underexponering rätt eller är det möjligtvis ngt annat som spökar.

Och om det nu är att den underexponerar. Kan en bra lösning vara att ställa in ISOtalet på ex. 320 med en 400reulle o.s.v eller ska jag konstant överexponera med ett eller ett halvt steg?

M V H

Jonas
 
Jonas Gunnarssson skrev:
Hej!

Efter att brännt av en del rullar med 500:an har jag märkt följande, i synnerhet efter en färgrulle (iso 200): Korten tenderar vid rätt exponering att bli lite väl grumliga/korniga. Verkar som att den underexponerar en aning av sej själv.

Är de fler som har erfarenheter av detta? förslag på åtgjärder?

Och är mitt antagande om underexponering rätt eller är det möjligtvis ngt annat som spökar.

Och om det nu är att den underexponerar. Kan en bra lösning vara att ställa in ISOtalet på ex. 320 med en 400reulle o.s.v eller ska jag konstant överexponera med ett eller ett halvt steg?

M V H

Jonas

Har skrivits en del om detta på forumet, och problemet beror snarare på filmerna än på kameran.

Vissa tycker till och med att en ISO-400 bör exponeras efter 250 ISO (Gällde Fuji Superia om jag minns rätt). Saken är den att det varierar mycket mellan olika filmer så det gäller att testa sig fram.

Verkar dock gälla främst negativ färgfilm, det är den som lider av att underexponeras när det gäller kornets synlighet. Svart-vit film brukar jag sällan överexponera överlag, utan snarare om det är vissa effekter på vissa bilder jag vill uppnå (utfrätta högdagrar, ökad teckning i skuggor etc.).
 
Okej! Ja, sv-film har väl funkat helt okej, det är just färgnegativ som har varit bråkiga med väldigt störande korn. Jag får väl ta och testa mej fram med vilken film som kräver vad och testar att ändra ISOtalet till en början. Då gäller det bara att komma fram till vilken film jag ska använda. Spanade in Scandinavian Photo:s filmutbud och fick MINST sagt beslutsångest. *Suck*.

Nåväl, tackar så mycket för upplysningen.
 
När det gäller 400 film tycker jag du ska kolla in Kodaks portra filmer. Finns med olika grad av färgmättnad. Men Fujis Superia är även den helt godkänd, men den har ganska skarpa kontraster.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.