Annons

500mm / 1000mm Telephoto Lens

Produkter
(logga in för att koppla)

MisterMattias

Aktiv medlem
Jag var intresserad av ett teleobjektiv och kollade runt på ebay för att se i vilka prisklasser de låg. Blev lite förvånad när jag såg ett 1000mm-objektiv för 130 dollar, och det finns hur många liknande annonser som helst. Är det nån här som har testat ett sånt objektiv? Vågar man chansa och lägga runt en tusenlapp på att testa det?

Behövs det inte nån adapter för att få fast det på en EOS350D? Det kanske inte är nåt att satsa på. Men det hade ändå varit roligt att bygga om sin kamera till en kikare på det här sättet. Så värst snyggt blir det inte, men är man ute i skogen (eller på stranden :) ) spelar det mindre roll. Söker man på 1000mm på ebay dyker annonserna upp direkt.

Det är väl med all säkerhet ett spegelreflextele. Är som priset indikerar inte lika bra som vanliga telen. Man får lite lustiga effekter med det. Sök gärna vidare efter bilder med denna typ av glugg så får du se vad jag menar.

Det brukar finnas massor av riktigt undermåliga telen med jättelåg ljusstyrka och jättedålig skärpa och upplösning. Ett sjysst spegeltele är mycket bättre.

Jag förmodar att du menar ungefär ett sånt här: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7535136034&category=21965&ssPageName=WDVW&rd=1
Just detta är ju ett 500/8 med en telekonverter, så det kan användas som 1000/16. Jag har kollat på ett 600/8 en gång, och jämfört med mitt 500/8 spegeltele är det som att jämföra en instamatic med en proffsglugg från Zeiss.

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar