Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

500-FTZ + "blixtbouncer", hjälp med andvändning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Jag har precis införskaffat mig en Pentax AF-500 FTZ blixt av den enda anledningen att jag ville testa på hur det är att fota med en ordentlig blixt.

Något jag alltid har stört mig på när jag tar bilder på fest inomhus med den INBYGGDA blixten är att ansitkten lätt blir så vita. Om ni förstår vad jag menar... man står rätt nära personerna man fotar och deras ansikten skiner vitt på bilderna.

Jag som är en total nybörjare bland blixtar vet inte riktigt hur inställningarna ska vara på min nya pentax blixt, förstår heller inte begreppen ordentligt.

Men så långt som jag har kommit så har jag fått blixten i något auto läge, så den ställer in sig efter mitt obejtivs brännvid inställning o.s.v

Till "problemet":
När jag nu tar bild inomhus säger vi, på vad som helst så lyser blixten upp rummet ENORMT mycket, nästan hela rummet blir vitt....

Detta var ju inte vad jag ville få, jag testa att rikta blixten åt olika håll, alltid samma visa.

MEN så har jag ju haft i tanke att skaffa en sådan här http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559092

Undrar om den tonar ner blixt ljuset markant? För det jag vill uppnå är att kunna ta bilder på t.ex. fest tillfällen, inomhus och få en soft ljuskänsla när jag tar bilder på folk.

Det ska inte vara för ljust alltså, det är mitt krav.Så vitt jag har förstått så tar en "bouncer" bort skuggor och liknande, men jag undrar då tonar den även ner ljuset?

Kanske är det bara en inställnings fråga på blixten/kameran?

Tacksam för svar
/nybörjaren

EDIT.
Jag använder mig av en Pentax K100D..
 

Bilagor

  • blixt.jpg
    blixt.jpg
    59.8 KB · Visningar: 311
Om du kör kameran i P-läge skall bildern bli rätt exponerade oavsett hur du riktar blixten. Om kompenseringen är 0 i både kamera och på blixt och blixten i P-TTL läge.

I vissa fall så kan ett ISO på 1600/3200 göra att även blixtens minsta nivå ger överexponering. Prova i så fall auto-ISO...

Ser du blixt symbolen i sökaren?
 
Nemesis skrev:
Om du kör kameran i P-läge skall bildern bli rätt exponerade oavsett hur du riktar blixten. Om kompenseringen är 0 i både kamera och på blixt och blixten i P-TTL läge.

I vissa fall så kan ett ISO på 1600/3200 göra att även blixtens minsta nivå ger överexponering. Prova i så fall auto-ISO...

Ser du blixt symbolen i sökaren?

Jag får inte fram något P-TTL läge, men det står TTL. Samma sak?

Kompenseringen är noll i kameran nu iaf, i blixten vet jag inte?
Sen när jag har obejktivet på 24mm så ställer sig blixten på 35mm, väljer jag 18mm på obejktivet så blir blixten 24. Konstigt?

Nu hittade jag många manuella inställningar, jag kan välja..
-Något som ser ut som slutar tid
-"Time" med intervall från 2-4...(säger mig ingetting)
-Kan även ställa in Hz

Jag ser blixt symbol i sökaren, ja :)

EDIT.
Testat lite fram och tillbaka, får faktiskt lite bättre ljus nu... kanske borde satsa på att bygga en bouncer nu bara,

Fast borde jag kunna få okej bilder inomhus utan bouncer ändå?
 
Senast ändrad:
Jonas_L skrev:
Hej

När du fått ordning på exponeringen (följ Peters tips ovan) så kan du sedan testa en sån här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=68966

Köpte ett ark vitt dekorgummi förra veckan och det funkar klockrent. Om något så får man för mycket ljust rakt fram med den större modellen av bounce card, men då är det bara att klippa ner det lite.

/ Jonas

Tack så mycket, ska absolut tittas över! :)
 
Testade nu att byta rum till ett mörkare.
Jag satte blixten rakt upp och tog en bild. Sedan tog jag av blixten och tog en likadan bild fast med den inbyggda blixten.

Min Pentax blixt gjorde ett mycket bättre jobb!
Så nu antar jag att mitt första rum med vitt tak och vita väggar var ett dåligt val att fota i bara... Ljuset reflekterades alldeles för mycket kanske?

Tack för hjälpen måste jag säga också!
 
AdamEriksson skrev:
Jag får inte fram något P-TTL läge, men det står TTL. Samma sak?

Kompenseringen är noll i kameran nu iaf, i blixten vet jag inte?
Sen när jag har obejktivet på 24mm så ställer sig blixten på 35mm, väljer jag 18mm på obejktivet så blir blixten 24. Konstigt?

Nu kanske jag är ute och cyklar, men 500-FTZ stödjer väl inte P-TTL?

Att blixten ställer sig på 35mm när du har 24mm på objektivet beror förmodligen på att 500-FTZ är konstruerad i första hand för analoga kameror. 35mm fullformat är ungefär lika med 24mm APS-C.

-- MW
 
Magnus W skrev:
Nu kanske jag är ute och cyklar, men 500-FTZ stödjer väl inte P-TTL?

Att blixten ställer sig på 35mm när du har 24mm på objektivet beror förmodligen på att 500-FTZ är konstruerad i första hand för analoga kameror. 35mm fullformat är ungefär lika med 24mm APS-C.

-- MW

Det verkar inte som den har P-TTL, nej

Ja just ja, det är klart. Tänkte inte på det :)
 
AF500FTZ är inte kompatibel med K100D.
Du behöver en FGZ blixt, exempelvis AF540FGZ eller 360 FGZ. FTZ-blixtarna är endast TTL och K100D har P-TTL. TTL och P-TTL är inte samma blixtsystem.
Det är förklaringen till dina bilder. Blixten skjutsas upp på full styrka därför att kameran inte kan justera dess utlysning - som den kan med P-TTL blixtar.
 
FotoZ skrev:
AF500FTZ är inte kompatibel med K100D.
Du behöver en FGZ blixt, exempelvis AF540FGZ eller 360 FGZ. FTZ-blixtarna är endast TTL och K100D har P-TTL. TTL och P-TTL är inte samma blixtsystem.
Det är förklaringen till dina bilder. Blixten skjutsas upp på full styrka därför att kameran inte kan justera dess utlysning - som den kan med P-TTL blixtar.

Okej!..
Då var det inte så konstigt då. Så trist, ja,ja.. Det blir vell till att skicka iväg blixten också då.
Tack för infon !
 
Den kan fungera i Manuellt läge, alltså du får köra slutartiden och bländaren själv. Det är enda lösningen som jag ser det för FTZ. Jag har inte provat själv, för min FTZ-blixt (330) har bränd elektronik på grund av väldigt fuktigt väder för ett par år sedan.
 
FotoZ skrev:
Den kan fungera i Manuellt läge, alltså du får köra slutartiden och bländaren själv. Det är enda lösningen som jag ser det för FTZ. Jag har inte provat själv, för min FTZ-blixt (330) har bränd elektronik på grund av väldigt fuktigt väder för ett par år sedan.

Jo iofs, det kan jag ju testa faktiskt.

Det var tråkigt att höra, du får skaffa blixt paraply ;)

Du nämde två st FGZ blixtar, 360 och 540. Är det stor skillnad på dessa blixtar?
 
AdamEriksson skrev:


Du nämde två st FGZ blixtar, 360 och 540. Är det stor skillnad på dessa blixtar?

Nej blixtarna är väldigt lika. Det som skiljer är ledtalet (=ljusstyrkan, 540 är ljusstarkare) och att 540 också går att vrida i sidled. Men det finns kanske något mer som skiljer dem åt, någon annan som vet?
 
Köp inte en ny blixt som inte går att vrida i sidled, du har stor nytta av det om du vill ta stående bilder och använda bouncer eller bara slå blixten i taket!

Har FTZ Auto-läge (där blixten själv mäter exponeringen)? Prova det läget i så fall.

/ Jonas
 
Nej, 500an har inte "egen auto", alltså ställa in blixten och kameran på bländare 5,6, så sköter blixten ljuset.
Men du kan använda blixten manuellt på full effekt, 1/2, 1/4 eller 1/8 effekt osv.
Du kan vrida upp reflektorn i taket + en aning bakåt och prova in kameran i manuellt läge tex bländare 5,6 eller 8 och 1/60dels sekund. När du har hittat rätt exponering så är det avståndet dig - tak - motiv som styr exponeringen. Bara taket är lika så kan du använda en eller två meter från kamera till motivet och få hyggliga exponeringar.
 
Bofoto2 skrev:
Nej, 500an har inte "egen auto", alltså ställa in blixten och kameran på bländare 5,6, så sköter blixten ljuset.
Men du kan använda blixten manuellt på full effekt, 1/2, 1/4 eller 1/8 effekt osv.
Du kan vrida upp reflektorn i taket + en aning bakåt och prova in kameran i manuellt läge tex bländare 5,6 eller 8 och 1/60dels sekund. När du har hittat rätt exponering så är det avståndet dig - tak - motiv som styr exponeringen. Bara taket är lika så kan du använda en eller två meter från kamera till motivet och få hyggliga exponeringar.

Tack så jätte mycket för tpset, ska kika på det :)
 
FotoZ skrev:
AF500FTZ är inte kompatibel med K100D.
Du behöver en FGZ blixt, exempelvis AF540FGZ eller 360 FGZ. FTZ-blixtarna är endast TTL och K100D har P-TTL. TTL och P-TTL är inte samma blixtsystem.
Det är förklaringen till dina bilder. Blixten skjutsas upp på full styrka därför att kameran inte kan justera dess utlysning - som den kan med P-TTL blixtar.


Kom över en FGZ 540 på ebay nu! Hoppas jag kommer bli nöjd :)

Tack för all info och tips!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.