Annons

500 FTZ blixt i manuell mode på K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Testade att hänga på min 'gamla' blixt på K10D. Jag tänkte att man borde kunna köra den manuellt, eftersom den har mauella inställningar, men jag har samma problem som jag haft på mina andra kameror. Visst går det att ställa in t.ex. 1/32 blixteffekt, men så fort jag trycker ner avtrycket halvvägs så går blixten över i automatisk TTL mode igen, och det är ju urbota dumt eftersom K10D inte har TTL-mätning.

Jag har provat det mesta på kameran, bortsett från (inser jag nu) X. Kan det vara så att även M är automatiskt gällande blixt och endast X är helt manuellt. Skall kolla detta senare ikväll, men jag är inte allt för hoppfull. Det kan ju vara så att min blixt har någon defekt, den har varit med ett tag.

Nu spånar jag vilt, men om blixten har kontakter för kamera-kommunikation kanske du kan tejpa dessa så blixten tror att den sitter i en vanlig hot-shoe? Alternativt sätta en "dum" blixsko i kameran och ansluta blixten med en kabel...

Bra tips, men vid fler tester fick jag det att fungera. Verkar eventuellt vara beroende på om man slår på kameran eller blixten först. Åetrkommer i frågan.

Hmm, har inte lyckats upprepa problemet. Blixten går att köra manuellt i M och X. Fortfarande idiotiskt att den kör TTL i alla andra program då ju kameran inte har TTL....men tydligen vet inte kemran vilken blixt som sitter på...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar