Annons

50-någonde fågelfrågan!

Produkter
(logga in för att koppla)

gitte edelman

Aktiv medlem
Snälla och duktiga FS-are!
Ännu en fågel jag blivit osäker på.
Kom plötsligt (tydligt i flyttartagen, alltså rätt tidigt) den 11 augusti på kort besök till min ö i Åbolands skärgård.
2 st. Skrek så sjutton. (Har glömt lätet, men det var ett skarpt 'tjuttande'. Skulle troligtvis inte sett dom annars...)
Trodde då det var skogssnäppor, men nu tycker jag dom ser ut som grönbenor. (Pga av undersidan på vingen.)
Någon som har 'fingerkänsla' vad dessa fåglar anbelangar?
Beklagar gräset i förgrunden. Det här var de bästa bilder jag fick av
fågelbesöket.

(Har försökt linka till min sida och satt bilden där för att få fåglarna lite större än myggor.)
Tacksam för svar!
Mvh
/Gitte

Halleluja!
Tack Anders! Verkar rätt med tanke på det ljusa huvet och svaga eyelinern.
Tror jag inte att det var gluttisen, och inte skogssnäppan, jag var inne på vid tillfället, faktiskt.
Vill minnas att den var ganska stor - borde ha kastat in en tändsticksask (eller är det tändare som gäller numera? ) som jämförelse när jag tog bilden. Så hade jag fått bild i flykt också. :)
Det är hopplöst att bedöma storleken i efterhand.

Gluttsnäppan heter 'greenshank' på engelska. Jag hade hoppats på en grönbena, för den finns inte här i mitt område i NÖ England, så man vill ju gärna skryta lite... :)
(Rödbenan heter 'redshank', men grönbenan heter 'wood sandpiper' och skogssnäppan 'green sandpiper' Allt för att förvirra!!)
/Gitte

Gluttsnäppa stämmer bra. Karaktäristiskt är den svagt uppbåtböjda, och ganska grova näbben vilket både grönbena och skogssnäppa saknar,

Tack för bekräftandet David! Näbböjen är helt klar.
Här en bild till av sötnosen.
/Gitte

Bilagor

• näbböj.jpg
    näbböj.jpg
    57.9 KB · Visningar: 218
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar