ANNONS
Annons

50 mm VS 35 mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Kommer att köpa ett ljusstarkt fast objektiv inom det närmaste men har inte riktigt bestämt mig.
Äger en D3:a och en D700:a och funderar på antingen ett 50mm f/1.4D eller ett 35 mm f/1.4, ( vet inte vilken modell ännu. Sigma har ju en intressant också).

Egenskaperna jag vill åt är en bra och snygg bokeh, ljusstarkt, bra porträtt glugg.
Tror väl själv att 50mm passar bättre till porträtt men kanske är 35 mm mer all round.
Kanske finns risken att man känner sig lite inträngd i en 50 mm??

Vad har ni för erfarenhet

MVH

Ola

Hej

Kommer att köpa ett ljusstarkt fast objektiv inom det närmaste men har inte riktigt bestämt mig.
Äger en D3:a och en D700:a och funderar på antingen ett 50mm f/1.4D eller ett 35 mm f/1.4, ( vet inte vilken modell ännu. Sigma har ju en intressant också).

Egenskaperna jag vill åt är en bra och snygg bokeh, ljusstarkt, bra porträtt glugg.
Tror väl själv att 50mm passar bättre till porträtt men kanske är 35 mm mer all round.
Kanske finns risken att man känner sig lite inträngd i en 50 mm??

Vad har ni för erfarenhet

MVH

Ola

Jag känner mig ibland trängd inomhus när jag använder mitt 50mm, men det är i och för sig på en cropkamera (Canon 7D).

Köper du Sigman har du råd med Nikons 50 1,4 till mindre pengar än bara Nikons 35 1,4. Men om jag får ge ett tips som kan vara ett alternativ. Nikons 28 1,8 som är skarp från 1,8 redan. Knivskarp i mitten och fullt användbar en bra bit utåt hörnen. Komplettera med någon av Nikons utmärkta 50 mm. har själv 50 1,8 G men tidigare ägt 50 1,4 G. Tycker själv att 50 1,8 G är skarpare på bl 1,8 än vad 0 1,4 G var på bl 1,8. 50 1,4 tycker jag är tveksam på full glugg. Det går att få till skarpa bilder men jag fotade som regel från bl 1,8 med den. Sigmas 35:a skall ju rent skärpemässigt vara det bästa som finns bland 35:eek:rna men jag drar alltid örona åt mig för Sigma. Krångel o strul med fokus är min erfarenhet även om inte alla delar mina erfarenheter. Nikon strular också med af men då är det en verkstad som är insatt i både hus och objektiv vilket jag tycker är en fördel.

Jag gillar mitt Nikkor 45 mm f/2,8 P på min D3, och Sigma 30/2,8 på NEX (samma bildvinkel), fast D3:an ligger mest och dammar på hyllan nu för tiden ...

Jo, ett zoom har jag. Och visst kan man testa med det. Men det är ju inte riktigt samma sak som att KONSTANT ha en fast brännvid.

Därför är det intressant att höra någon som har haft dessa brännvidder under en längre tid

//Ola

Det är inte det du ska testa. Du ska testa hur bekväm du är med brännvidderna. Sätt bländarvärdet så du kan ha samma på både 50 och 35mm.
Det du ska titta efter är utsnittet, avstånd och hur mkt bakgrund som kommer med.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar