Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50 mm till Canon med snabbt fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är nybörjare inom fotografering och har en Canon 80 D. Har köpt ett Canon EF 50 mm f/1,4 USM men tycker att det är lite segt med att hitta fokus (gillar att fota barn). Kan tänka mig att gå upp lite i prisklass, någon som kan tipsa om ett lite snabbare objektiv? Eller är det något annat som jag ska tänka på/titta efter?

Uppskattar alla tips jag kan få!

/Karin
 
Tycker Canon EF 35mm F1,4 ver 1 är mycket prisvärd begagnad. Snabb focus och blir väl 56mm om 1,6x crop (kan inte 80d). Har fångat många bra bilder på förliga barn.
Mvh
Niclas
 
USM borde betyda att det är bland det snabbaste som finns att välja på.
Har dock ingen egen erfarenhet av just det objektivet, eller av 80D, eller kombinationen.
 
Just EF 50 mm f/1,4 USM har en USM mikromotor med växel, inte en ringformad USM. Det är inte alls samma fräs på den här lösningen, men den är billigare.

Om du inte måste ha f/1,4 så finns ju EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Mycket snabb fokus och 50 mm ingår i brännviddsområdet.

Annars är just Canon lite begänsade där, om det ska vara 50 mm och f/1,4. Jag har dålig koll på tredjepartsfabrikat.

När vi nu ändå är inne på EF 50 mm f/1,4 USM vill jag påpeka att du alltid ska ha motljusskyddet på, och på rätt håll. Detta helt oavsett vad du gör med objektivet. Det gäller alltså även om du har det i fickan eller i väskan.
Orsaken är att den rörliga delen i fokuseringsmekanismen är notoriskt ömtålig för stötar framifrån, men motljusskyddet fungerar som stötfångare också. Det finns inget motljusskydd med som standard, så du måste skaffa ett om du inte redan har ett.
 
Brännvidden är alltid 50mm oavsett vad.
Så här TS 50mm och vill ha snabbare 50mm så kan man inte rekommendera 35mm och säga att den är nära 50mm på en 80D.

Till frågan. Haft objektivet och enda jag känner till som är snabbare är sigma art. Även haft deras äldre och Canons 50/1.2 och 1.8 med.

/Stefan
 
Brännvidden är alltid 50mm oavsett vad.
Så här TS 50mm och vill ha snabbare 50mm så kan man inte rekommendera 35mm och säga att den är nära 50mm på en 80D.

Till frågan. Haft objektivet och enda jag känner till som är snabbare är sigma art. Även haft deras äldre och Canons 50/1.2 och 1.8 med.

/Stefan

Ser ingenstans i ts fråga att brännvidden är begränsad till vare sig 50mm eller 80mm. Däremot önskas snabbare objektiv, då kanske det är rimligt att även se på alt brännvidder, har 50 och 35 själv och anser 35 focuserar snabbare och ger högre iq. Har inte provat 1,2:an men har känt på den och tycker den är rel tung.
 
Ser ingenstans i ts fråga att brännvidden är begränsad till vare sig 50mm eller 80mm. Däremot önskas snabbare objektiv, då kanske det är rimligt att även se på alt brännvidder, har 50 och 35 själv och anser 35 focuserar snabbare och ger högre iq. Har inte provat 1,2:an men har känt på den och tycker den är rel tung.

Fast du kan ju inte ersätta 50mm med 35mm på en D80 då det ger en helt annan bildvinkel. 50mm är en ypperlig brännvidd för porträtt på den kameran, men det är inte 35mm.
 
Problemet med 50mm objektiven från Canon och alla andra vanliga planarkonstruktioner är att hela linspaketet rör sig bid fokusering. Om det är mikromotor eller USM eller STM är inte avgörande. För att få betydande ökning i snabbhet vad gäller fokus behöver man ett objektiv där färre och lättare linselement förflyttas d v s att fokusgruppen sitter i bakre gruppen eller innerfokusering. Har för mig att flera 35mm har rear group fokusering och flertalet zoomar, däribland 17-55/2,8, har innerfokusering. Så frågan är huruvida f/1,4 eller 1,8 behövs eller om du kan leva med en f/2,8 zoom eller överväga en annan brännvidd.
 
Problemet med 50mm objektiven från Canon och alla andra vanliga planarkonstruktioner är att hela linspaketet rör sig bid fokusering. Om det är mikromotor eller USM eller STM är inte avgörande. För att få betydande ökning i snabbhet vad gäller fokus behöver man ett objektiv där färre och lättare linselement förflyttas d v s att fokusgruppen sitter i bakre gruppen eller innerfokusering. Har för mig att flera 35mm har rear group fokusering och flertalet zoomar, däribland 17-55/2,8, har innerfokusering. Så frågan är huruvida f/1,4 eller 1,8 behövs eller om du kan leva med en f/2,8 zoom eller överväga en annan brännvidd.

Tack för bra svar!
 
Fast du kan ju inte ersätta 50mm med 35mm på en D80 då det ger en helt annan bildvinkel. 50mm är en ypperlig brännvidd för porträtt på den kameran, men det är inte 35mm.

Kan hålla med om att 50mm är att föredra om det endast är porträtt som är målet, var ju inget kreterie i frågan från ts, som angav barn som mål...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.