Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
50 MM lins, 1.4/1.8?
- Trådstartare jeens
- Start datum
alf109
Aktiv medlem
Här kan du titta på bägge objektiven:
http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests
Generellt kan man säga att det ljusstarkare objektivet inte brukar vara bättre optiskt även fast det kostar mer, det är nämligen mycket dyrare att göra en f/1,4 och dessutom går inte linsfel att korrigera lika bra när man kommer upp i ljusstyrka.
http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests
Generellt kan man säga att det ljusstarkare objektivet inte brukar vara bättre optiskt även fast det kostar mer, det är nämligen mycket dyrare att göra en f/1,4 och dessutom går inte linsfel att korrigera lika bra när man kommer upp i ljusstyrka.
Worley
Avslutat medlemskap
Tänkte köpa ett fast 50mm objektiv nu mot hösten till min a77'2. Sony's 1.8 är ju tokbillig men även 1.4 varianten ligger hyfsat i pris. Någon ide att gå på 1.4 istället för 1.8 annat än steget i ljusstyrka? Skarpare lr annan fördel om man ser till bildkvaliteten?
mvh jensa
Jag funderade på samma sak till min a77II. Efter lite research blev det 50/1.8
Anledningen är att 50/1.4 inte är så bra på stor bländare. Oskarpt, CA och en bokeh som lätt blir lite rörig.
Jag är väldigt nöjd med 50/1.8 eftersom det har mjuk bakgrundsoskärpa, hygglig skärpa vid 1.8 (snorsjarpt vid 5.6) och CA som inte stör och är lätt att ta bort.
Ett otroligt prisvärt objektiv. Enda nackdelen är lättplasten i konstruktionen, men den förlåter man när man ser bilderna. Om Sony hade valt bättre material och motor hade de kunnat sälja för det tredubbla.
Worley
Avslutat medlemskap
Tack för Era svar!
Blir att köpa F1.8 modellen. Får ju (nästan) en 35/1.8 med i paketet för mellanskillnaden mellan 1.4 - 1.8 linsen.
Mvh jensa
35/1.8 är också ett fint objektiv. Väldigt trevligt om man vill ha något som motsvarar ett fast normalobjektiv på a77II.
jeens
Aktiv medlem
35/1.8 är också ett fint objektiv. Väldigt trevligt om man vill ha något som motsvarar ett fast normalobjektiv på a77II.
Ja den gillar jag, hade den förut på min gamla A77 men sålde hela kittet så nu får jag köpa igen ;-)
mvh jensa
Worley
Avslutat medlemskap
Ja den gillar jag, hade den förut på min gamla A77 men sålde hela kittet så nu får jag köpa igen ;-)
mvh jensa
Jo, men det är iaf billit