Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50 MM lins, 1.4/1.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Tänkte köpa ett fast 50mm objektiv nu mot hösten till min a77'2. Sony's 1.8 är ju tokbillig men även 1.4 varianten ligger hyfsat i pris. Någon ide att gå på 1.4 istället för 1.8 annat än steget i ljusstyrka? Skarpare lr annan fördel om man ser till bildkvaliteten?

mvh jensa

Tänkte köpa ett fast 50mm objektiv nu mot hösten till min a77'2. Sony's 1.8 är ju tokbillig men även 1.4 varianten ligger hyfsat i pris. Någon ide att gå på 1.4 istället för 1.8 annat än steget i ljusstyrka? Skarpare lr annan fördel om man ser till bildkvaliteten?

mvh jensa

Jag funderade på samma sak till min a77II. Efter lite research blev det 50/1.8

Anledningen är att 50/1.4 inte är så bra på stor bländare. Oskarpt, CA och en bokeh som lätt blir lite rörig.

Jag är väldigt nöjd med 50/1.8 eftersom det har mjuk bakgrundsoskärpa, hygglig skärpa vid 1.8 (snorsjarpt vid 5.6) och CA som inte stör och är lätt att ta bort.

Ett otroligt prisvärt objektiv. Enda nackdelen är lättplasten i konstruktionen, men den förlåter man när man ser bilderna. Om Sony hade valt bättre material och motor hade de kunnat sälja för det tredubbla.

Tack för Era svar!
Blir att köpa F1.8 modellen. Får ju (nästan) en 35/1.8 med i paketet för mellanskillnaden mellan 1.4 - 1.8 linsen.

Mvh jensa

Tack för Era svar!
Blir att köpa F1.8 modellen. Får ju (nästan) en 35/1.8 med i paketet för mellanskillnaden mellan 1.4 - 1.8 linsen.

Mvh jensa

35/1.8 är också ett fint objektiv. Väldigt trevligt om man vill ha något som motsvarar ett fast normalobjektiv på a77II.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar