Annons

50 f1,4 vs 35 f2

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag har sånt sjukt köpsug, dock inte alltför stor kassa så jag står o velar mellan dessa två objektiv. det jag är ute efter är ett aim and shoot objektiv, jag vill ha et smidigt litet objektiv som jag kan slänga på om jag ska fota på stan eller kanske bara dokumentera min vardag. jag gillar 50mm till porträtt och dylikt, jag har en fin manuell chinon 50 f 1,9. men den blir för slö när det gäller gatufoto osv. men jag gillar ju brännvidden. men jag har fått för mig att en 35a är mer användbar som allround lins. 50an kan kännas lite för snäv ibland.

hjälp mig väga för och nackdelar!

Instämmer helt. För APS-C motsvarar ju 35 mm ett 53 mm objektiv vid FF, medan 50 mm motsvarar 75 mm, vilket blir i längsta laget för "höftskott".

Jag tycker 35mm är betydligt mer all round än 50mm så jag instämmer i övriga kommentarer. FA35 är också en riktigt dunderglugg: känns bra på K10D:an, kanonskärpa och i mitt tycke en snygg rendering av färger, kontrast etc.

Om du är osäker kan du väl testa att knalla runt några dagar med din zoom fast inställd på 35mm och känna efter hur det känns. För just gatufoto skulle jag också överväga en ännu vidare glugg, typ DA21mm, men den är inte lika ljusstark så FA35 vinner på att ha ett bredare användningsområde.

Bilagor

• imgp7691.jpg
    imgp7691.jpg
    86.5 KB · Visningar: 466
Hm.. jag tycker motsvarande 53mm är alldeles för snävt för att skjuta från höften.. Omöjligt med skärpan och det blir inte riktigt rätt känsla om bilderna inte är tillräckligt vidvinkliga kan jag tycka..

Jag skulle satsa på mer vidvinkel, kanske en 24mm för att få motsvarande 38mm på en 1,6-crop kamera..

Skulle också säga att 35 är för lite vidvinkel för gatu-shoot-from-the-hit foto. Jag fotade med en 28/2.8 då det begav sig vilket motsvarar typ 19mm på en DSLR. Tror nog också att DA 21 skulle passa bra även om ljusstyrkan är något i underkant, men i gengäld syns den ju knappt...

meeh varför välja när kan man få båda. insåg ju att min usa-bosatta syster kommer hem över jul, så jag beställde båda objektiven på BHphoto så får hon släpa med dem hem. priset för båda på BH är samma som för bara 35an på Cyberphoto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar