Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50(55)-200. Pentax eller Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

CE4

Medlem
Hej kompisar!
Har en DS med kitobjektivet 18-55.
Jag trodde att det skulle räcka med det och att övriga omfånget skulle täckas av mina 20 år gamla manuella objektiv.
Det gör det förvisso, MEN:
Jag hade aldrig nyttjat en SLR med autofokus innan jag skaffade min DS. Och, det fungerar ju så ofattbart snabbt, smidigt och bra att det bara är att kapitulera!
Så nu drar det i köptarmen på en telezoom.
Med begränsad budget har jag hittat följande:
Sigma 55-200/4-5.6
Pentax 50-200/4-5.6

Sigman kostar 1500 och Pentaxen 2300 ungefär.

Priset på Sigman är ju lockande men jag vet inget om den. Pentaxen "borde" ju inte vara dålig. Mitt kit-objektiv är jag nöjd med.

Vad tycker ni?

Det var ju en del varierande omdömen på Sigma. Från förvånansvärt skarp (personen kanske inte förväntade sig någonting alls) till rekommendation om att avstå från köp!

En 80-200/2.8 ser ju trevlig ut. Men, den ligger en tiopotens utom räckhåll i pris!

Jag kan (läs: blir så illa tvungen) leva med en ljussvagare variant. Att det blir anständigt skarpt är dock viktigt.

Kanske säkrast att slå till på Pentaxobjektivet som en julklapp till sig själv?

Någon som har något att säga om den?

Jag köpte ett nytt FA 80-200 i usa för under 1000 kr. Det är billigt byggt med plastbajonett men helt OK skarpt nedbländat ett steg. Verkar svårt att få tag på dock...

Pentax är ett bra objektiv - även om det optiskt inte precis är en jätteskillnad, så har Pentax bättre mekanik och specialiteten QuickShift Focus - dvs, du kan fokusera objektivet manuellt även om AF/MF omkopplaren är satt på AF. Detta går inte med Sigman. Kanske ingen jättegrej, men jag tycker det är smidigt.

Hälsningar*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar