Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50/2,8 macro fokusbegränsning-funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Fribbe

Aktiv medlem
Jag undrar hur fokusbegränsningen funkar på de senare versionerna av 50/2,8 macro.
Klipper den uppåt eller nedåt eller kan man välja det? Vid vilket avstånd klipper den?

Tanken är att skaffa mig detta objektiv att använda vid macrofotografering men sammtidigt kunna ersätta min 50/1,7 med det.
Jag vill alltså kunna begränsa bort macroområdet och få ett omfång som motsvarar 1,7an.
Hur snabb är autofokusen i det området?

Jag har den äldsta versionen av 50/2,8 macro idag och när den missar fokus så kan man gå ner till konditoriet och ta en kaffe och en buddapeststubbe innan fokusen har vänt och hittat rätt...

det går också bra med en semla :)
äh skojar bara, patrick, jag kan nog inte hjälpa dig här, men jag säger som jag sa tidigare i mejlkontakt, det är MF som gäller vid macrofoto. Åtminstone tycker jag det. Använder MYCKET sällan AF vid macro. Och vid MF är det (betydligt) lättare att ha kontroll över fjärilen, blomman eller vad det nu må vara för smått.

Detta besvarade dock ej din fråga,
men jag ville skriva något ändå.

Jag vet inte hur fokusbegräsningen funkar på den, men den ska ju ta bort macro-delen, så antagligen klipper den någonstans runt 40-50cm. AF kommer antagligen inte vara snabbare än den du har nu, förutom att du får mindre område att söka igenom när den är begränsad, en icke-macro kommer nog alltid vara snabbare ändå.

Säger samma sak jag, varför envisas många med AF vid macrofotografering ??

Då blir det ju kamerans funktioner som styr över slutresultatet, kreativa macrobilder med fokus och motiv inom af-punkterna !!! hjälp.

Mf är vad som gäller om focus ska hamna på det ställe som framhäver motivet eller bildens tanke och känsla.

Mvh/Gunte..

gunte skrev:
Säger samma sak jag, varför envisas många med AF vid macrofotografering ??

Då blir det ju kamerans funktioner som styr över slutresultatet, kreativa macrobilder med fokus och motiv inom af-punkterna !!! hjälp.

Mf är vad som gäller om focus ska hamna på det ställe som framhäver motivet eller bildens tanke och känsla.

Mvh/Gunte..

Precis så tycker även jag och har inte sagt något annat. Mf är självklart vid macrofotografering men jag frågade om hur aufokusen funkade i det övriga området, med fokusbegränsningen inkopplad, -hur snabb den är och vilken närgräns man får. Jag vill ju även använda objektivet till annat än macro.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar