Annons

50 /1.8 - löjlig!

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag har nyss börjat plåta i min ghetto-studio hemma. Använder då Canons bojektiv 50/1.8 till min 20D. I början körde jag med autofokus, men jag lyckades väldigt dåligt med att få bra skärpa på bilderna. Så då tänkte jag att jag får väl fokuser manuellt då... Men, vilken löjlig liten smal ynklig leksaksgrunka det är tänkt att man ska vrida på, för att ställa in skärpan! Man måste ju fumla runt ett bra tag innan man får fatt på den! Det är nästan så att man börjar tro att Canon har gjort det så svårt som möjligt eftersom de inte vill att man ska fokusera manuellt...
 
Sen undrar jag varför det inte kan vara tydligare i 20D:s sökare när man har optimal skärpa. Kommer ihåg min AE-1 som jag hade i tonåren - den var väldigt tydlig på den punkten...
 
jo, den såg ju lite bättre ut, få väl ta och införskaffa en sån när ekonomin tillåter.
1.8 må vara skarpt, men att sätta en sån skärpering på objektivet är att göra det onödigt svårt för fotografen!
 
Håller helt med om att den manuella skärperingen är fjuttig däremot har min 300D aldrig problem att hitta skärpa med autofokusen.
 
Håller med digitala slr kamerorna har riktigt dåliga sökare!!!! Om man jämför mina digitala mot F5an börjar man ju skratta!
Dom dyrare husen har bättre sökare en av orsakerna till att jag tänker skaffa mig en d2x tror jag! Provade d2x o den har 100% sökare =)
 
50/1,8 mk I funkar fint att fokusera med och är lika robust som ett 50/1,4. Kostar runt tusenlappen begagnad (kostade 500 ny...) Det är dock inte helt lätt att hitta dem,
 
Jag håller med Fredrik.. Jag har oxå svårt att använda den manuella fokusen, speciellt på min D30 som har svårt att fokusera när det är mörkt. En hederlig gammaldags brytprisma skulle göra susen :)
Som det är nu så har 22 i bländare när jag plåtar runt på nattklubben.. bah!
 
Tips ...

FredrikArvidsson skrev:
Sen undrar jag varför det inte kan vara tydligare i 20D:s sökare när man har optimal skärpa.

Ett litet tips vid manuell skärpeinställning.

Halvtryck avtryckaren under tiden Du fokuserar manuellt, när skärpan är optimal (enl. kameran) vid den skärpepunkt Du valt vid autofokusering så blinkar/piper den till.

Detta kan underlätta en hel del ibland tycker jag.
 
Löjlig och löjlig, det hela är en fråga om va saker får kosta! Men visst är det en billighetslösning.

Kia gör löjliga bilar! Ska det va något ska det minst va en Matbach!
 
Re: Tips ...

Puls skrev:
Ett litet tips vid manuell skärpeinställning.

Halvtryck avtryckaren under tiden Du fokuserar manuellt, när skärpan är optimal (enl. kameran) vid den skärpepunkt Du valt vid autofokusering så blinkar/piper den till.

Detta kan underlätta en hel del ibland tycker jag.

Ja, det var ju ett bra tips. Tack ska du ha!
 
Det hade kanske varit på sin plats att undesöka så utrustningen uppfyller de krav man har innan den köptes.

You bye peanuts, you get peanuts!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.