Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50 1.4 med seg bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
hann ta ett antal bilder med mitt ärvda 50 1.4 (första generationen minolta AF) på kameran (en 9000AF, film således) innan jag insåg att det var något fel på bländaren (först trodde jag att det var skärpedjupskontrollen som havererat på kamerahuset). Har inte lämnat in filmer på framkallning på länge så jag har ju inte anat oråd innan.

Hursomhelst, felet yttrar sig som så att bländaren fastnar i sitt mest öppna läge. Returfjädern är inte helt slut, vid små öppningar orkar den stänga, men den orkar som sagt inte stänga från helt öppet läge.

Funderar på vad det kan vara för fel och vad det skulle kosta att lämna in objektivet.

Olja på lamellerna.
Ingen idé att lämna in det, blir nog billigare att köpa en ny, men det är inte svårt att fixa själv, skruva isär gluggen och rengör bländaren med bensin från apoteket.
Finns andra trådar om detta, även på dyxum.com.

Den som söker han finner...

Finns nog 1252560 trådar om ämnet.
Klassiskt fel med oljiga lammeller. Är du händig och har lite fingertoppskänsla gör du jobbet själv med hjälp av den här utmärkta guiden:

http://www.pbase.com/pganzel/disassembly_repair_of_maxxum_50mm_lens

Är du inte händig bör du inte ge dig på det. Det är många små detaljer som lätt kan gå sönder. Hopmonteringen kräver dessutom en hel del tålamod men det går.

(shit, för sen)

Är det ett objektiv som stått länge kan lamellerna behöva motioneras lite, så fungerar de kanske utmärkt igen, så montera inte isär gluggen det första du gör utan blända upp och ner ett antal gånger och om det lossnar. Värt att pröva i alla fall.

/Pontus

Låter helt klart som olja på lamellerna. Du är inte den första som råkat ut för det... Ta en penna eller nåt annat spetsigt och för bländararmen fram och tillbaka några gånger och titta sedan in igenom frontlinsen. Ser bländarlamellerna fuktiga ut så är det helt klart olja.

Jag köpte nyss en 50/1.7 begagnad som hade det problemet. Med hjälp av instruktionen på pbase.com som det länkats till tidigare, bra verktyg och lite tålamod så var det klart och rengjort på några timmar. Ett tips, snåla inte med kvalitén på skruvmejslarna. Vissa av stjärnskruvarna sitter HÅRT och har du en dålig mejsel så drar du sönder skallarna...

Vet inte priset på att få det fixat på en verkstad, men jag antar att det är dyrt. Sitter inte tummen mitt i handen så klarar du av det själv.

M.v.h.
Fredrik

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto