Annons

50/1,4 eller 60/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

phnom

Medlem
Börjar bli dags för inhandling av nytt objektiv (till min 30D) och har väl bestämt mig att jag vill ha ett fast objektiv som huvudsakligen ska användas för porträtt. Är lite sugen på EF 50/1,4 men efter att ha kollat runt lite även blivit sugen på EF-S 60/2,8 Macro.

Fördelen med 50/1,4 är ju ljusstyrkan, medan man med EF-S får möjlighet till macro. Kommer nog mest ta porträtt, men macro vore väl inte helt fel. Priset är ju i princip på samma nivå (dock så har jag 450kr cashback på 60/2,8 om jag handlar innan nyår)

Vad tycker ni? Andra förslag?
 
skillnad på användningsområde som jag ser det (med en 30D)

ef 50:
1. Porträtt (med möjlighet till ordentligt kort skärpedjup)
2. Fotografering i svagt ljus.

ef-s 60
1. plåta småkryp och andra små små saker och komma riktigt nära
2. Porträtt (med inte riktigt lika kort skärpedjup men samma ruggigt bra skärpa)

Vill du komma riktigt nära - glöm ef 50
vill du ha riktigt bra autofokus i mörker - strunta i ef-s 60

har du mycket pengar - köp båda ;-)

/J
 
Jag skulle kört på 50/1.4 (jag har också en 1.6x crop kamera). Jag hade ett 50/1.8 förut som jag sålde och det händer att jag saknar ljusstyrkan. 1.4 vore ju helt fenomenalt!

Varför? Jo, just nu har jag bl.a. ett Tamron 90/2.8 macro, men upplever ganska ofta att jag vill ha ett längre macro eftersom småkrypen har en tendens att bli lite skrajja när man kommer med kameran. Ett 180 mm macro tex skulle ju kunna göra att man kan hålla lite längre avstånd till objektet. Med 60 mm skulle man ju behöva gå ännu närmre...
 
Jag skulle inte köpt nå't av alternativen.

50-60 mm makro är svårarbetat för småkryp och för riktigt närgångna bilder, är ljussättningen ett elände. 90-105 mm är bättre, men inte så värst mycket.

Jag har ett Sigma 150/2,8 köpt i England för 4525.- inkl. frakt. Jag kan bara ösa lovord över det och rekommenderar det starkt. Du får ordetligt arbetsavstånd ( kryp - lins ), som dessutom inte ändras med avbildningsskalan ( IF ), så krypen kryper inte undan och det blir gott om plats för belysning.
 
Köp mellanringen EF 25mm till 50/1.4 och du har ett skarpt macroobjektiv.

Har lite bilder tagna med kombinationen på min fotosida.

Mvh Daniel
 
Om objektivet huvudsakligen ska användas för porträtt skulle jag satsat på ett EF 85/f1.8 istället, i mitt tycke ett betydligt bättre verktyg för det ändamålet.

/kent.
 
Zoso skrev:
Om objektivet huvudsakligen ska användas för porträtt skulle jag satsat på ett EF 85/f1.8 istället, i mitt tycke ett betydligt bättre verktyg för det ändamålet.

Instämmer. Men Hur den sen funkar med mellanring vet jag inte. Den har ju ganska taskig närgräns.
 
phnom skrev:
Börjar bli dags för inhandling av nytt objektiv (till min 30D) och har väl bestämt mig att jag vill ha ett fast objektiv som huvudsakligen ska användas för porträtt. Är lite sugen på EF 50/1,4 men efter att ha kollat runt lite även blivit sugen på EF-S 60/2,8 Macro.

Fördelen med 50/1,4 är ju ljusstyrkan, medan man med EF-S får möjlighet till macro. Kommer nog mest ta porträtt, men macro vore väl inte helt fel. Priset är ju i princip på samma nivå (dock så har jag 450kr cashback på 60/2,8 om jag handlar innan nyår)

Vad tycker ni? Andra förslag?
Är porträtt ditt huvudsakliga intresse så bör du köpa 50 1,4. Den är mer anpassad för det. 60 2,8 är en förträfflig glugg med bra porträttegenskaper, men med viss kreativ inskränkning (ljusstyrkan). Du blir mer flexibel vid inomhusfotografering med en 50 1,4. Men det är inte många kompromisser som är bättre än just 60 2,8 för de som vill ha möjlighet till både porträtt och macro. Bägge gluggarna är knivskarpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.