Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50.000 exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

DJ_Laszlo

Aktiv medlem
Jag har läst någonstans, minns inte var, att Canon EOS 300D klarar ca 50.000 exponeringar innan den köttar ihop. Detta får mig att ligga sömnlös på nätterna...jag är en fattig student som betalade dyra pengar för min 300:a i somras. Jag har haft kameran i drygt två månader och är redan uppe i snart 10.000 exponeringar. Inget tyder på att jag kommer fota mindre i framtiden - snarare tvärtom.

Är det verkligen meningen att man ska köpa en ny kamera för 10-15.000 varje år? Jag börjar ångra att jag överhuvudtaget fick upp ögonen för fotografering för det är fan i mig ingen billig hobby. :(
 
Det tror jag inte du behöver ligga sömnlös för... möjligen kan din kamera behöva service nångång emellanåt, men inte dör den sotdöden när du gör exponering nummer 50000.

Sov gott!
 
Altså, slutare är bara garanterad att den ska klara ett visst antal exponeringar, den kan klara fler, och klarar den färre finns det vissa fall i garantiavtalet. Yngre än en viss ålder, och ett visst antal exponeringer.

En ny slutare går väl dock bara på ett par 2-3 lappar den dagen då det gäller.
 
Bör väl rimligen gå på garantin första året, samt möjligen som reklamation det andra året. Det tycker i alla fall jag låter rimligt, men vem vet vad kameratillverkarna tycker...
 
Satan vad du ligger i!!! Själv har jag lite ångest för att jag ligger en aning på latsidan med plåtandet.