Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50.000 exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

DJ_Laszlo

Aktiv medlem
Jag har läst någonstans, minns inte var, att Canon EOS 300D klarar ca 50.000 exponeringar innan den köttar ihop. Detta får mig att ligga sömnlös på nätterna...jag är en fattig student som betalade dyra pengar för min 300:a i somras. Jag har haft kameran i drygt två månader och är redan uppe i snart 10.000 exponeringar. Inget tyder på att jag kommer fota mindre i framtiden - snarare tvärtom.

Är det verkligen meningen att man ska köpa en ny kamera för 10-15.000 varje år? Jag börjar ångra att jag överhuvudtaget fick upp ögonen för fotografering för det är fan i mig ingen billig hobby. :(
 
Det tror jag inte du behöver ligga sömnlös för... möjligen kan din kamera behöva service nångång emellanåt, men inte dör den sotdöden när du gör exponering nummer 50000.

Sov gott!
 
Altså, slutare är bara garanterad att den ska klara ett visst antal exponeringar, den kan klara fler, och klarar den färre finns det vissa fall i garantiavtalet. Yngre än en viss ålder, och ett visst antal exponeringer.

En ny slutare går väl dock bara på ett par 2-3 lappar den dagen då det gäller.
 
Bör väl rimligen gå på garantin första året, samt möjligen som reklamation det andra året. Det tycker i alla fall jag låter rimligt, men vem vet vad kameratillverkarna tycker...
 
Satan vad du ligger i!!! Själv har jag lite ångest för att jag ligger en aning på latsidan med plåtandet.

Om du tycker att et är en dyr hobby, kan du ju bara skratta dig lycklig som köpt en digital och inte en analog kamera. När det är dags för dig att byta slutare kan du ju bara börja räkna på hur mycket du har sparat in på film och framkallning. Dessutom skulle det troligen vara dags att byta slutare även på den analoga vid det tillfället...

PN
 
10.000 exponeringar på 2 månader ??, ja det var ju en riktig bedrift..Undrar just hur många promille som blev nåt att ha..
mvh/Gunte..
 
10.000 på fyra här, men så har jag uteslutet fotat vimmelbilder på krogar och beachvolleyboll. Mycket titta-radera då.. Men men så länge den inte rasslar så är jag glad,vet inte hur många gånger folk har spillt eller knuffat in mig i väggen, eller hur mycket sand den egentligen fått tåla.
 
10000 exponeringar på några månader. Mycket luft eller? (nästan 280 rullar = 9500:) Vem talar om en fattig student i detta land. Endast funderingar inga värderingar.
 
peternilsson75 skrev:
Satan vad du ligger i!!! Själv har jag lite ångest för att jag ligger en aning på latsidan med plåtandet.

Om du tycker att et är en dyr hobby, kan du ju bara skratta dig lycklig som köpt en digital och inte en analog kamera. När det är dags för dig att byta slutare kan du ju bara börja räkna på hur mycket du har sparat in på film och framkallning. Dessutom skulle det troligen vara dags att byta slutare även på den analoga vid det tillfället...

PN
Tjaa, det beror på vad man har för kamera. Det var någon tråd här i våras(?) om en Nikonslutare som vid service avlästes ha gjort över 1.000.000 exponeringar.
Us
 
gunte skrev:
10.000 exponeringar på 2 månader ??, ja det var ju en riktig bedrift..Undrar just hur många promille som blev nåt att ha..
mvh/Gunte..

Det blir ju en hel del festfoto samt vimmelbilder med tanke på att jag fotar för en studentportal. Dessutom hade vi ju nollningen där det blev upp emot 1000 bilder. Tog en hel del bilder på semestern i Rumänien också.

Utöver detta har jag oftast med mig kameran lite var stans jag än går. Visst är det mycket av allt detta som slängs, men en och annan guldklimp fastar lite då och då :)
 
För att återknyta till antalet exponeringar så...

(Jag har svart i en annan tråd om detta)

Vid samtal för en tid sedan med Canons säljare så ligger slutargarantin för EOS10/300D vid 30000 exponeringar. Pajjar slutaren före detta så är det en garantiåtgärd. Naturligtvis kan man inte efter 3 år komma och säga att man ska ha garantireperation om den pajjat vid 20000 exponeringar..men det finns tydligen ingen risk i detta fallet ;)


/Jeppe, med 11000 exponeringar på 18 månader...
 
I see...

Jag köpte i och för sig min kamera tillsammans med en 3-årssföräkring (jag har en tendens att agera ganska oförsiktigt emellanåt) så vill de inte reparera min slutare efter två och ett halvt år så är det bara att kasta kameran i väggen och invänta en ny mot en billig peng i form av självrisk :)
 
30000 exponeringar e ju bara en normal tripp till Kroatien vetja... är det inte dags att hitta smartare lösningar än såna där mekaniska tingestar ;-)
 
Hmm.. 30000 är alltså garantigränsen.. inte att den automatiskt slutar vid 30001...

Samtidigt kostar ett byte som sagt 3000:-.. eller då 10 öre per bild..

Självrisken på din förskringf ligger väl på en 1000-1500:- ??

KG.. slutaren i 1D mk II är garanterad 200.000 exponeringar ;)
 
Vicken tur att jag tjacka en 300D i reserv att plocka reservdelar från....Fast att en kamera skulle hinna 30 000 exponeringar låter otroligt, med tanke på den takt som nya modeller kommer ut och finner köpare.
 
Jag slet hårt för att hinna med 30000 på Dimage Sjuan o tror att jag lyckades, men jag har inte räknat... tänkte räkna efter hur många exponeringar (obs! inte bilder!) som Aette gjort till sin födelsedag 30 sep... men det är nog över 40000...
 
HDFS) (KGS skrev:
Jag slet hårt för att hinna med 30000 på Dimage Sjuan o tror att jag lyckades, men jag har inte räknat... tänkte räkna efter hur många exponeringar (obs! inte bilder!) som Aette gjort till sin födelsedag 30 sep... men det är nog över 40000...
Men slutare på de modellerna är väl en sällsynthet? Eller??
Us
 
Precis! När ska de implementera fler av de smarta lösningarna från digitalkameror o i digitala systemkameror??

De ger en tumme i taget o folk rusar till o handlar som galna så det lär dröja innan marknaden får hela handen...

Det är nog möjligt att trimma en hel del med mjukvara, min D7 blev rejält trimmad m h a ny firmware! Den fick massor av nya funktioner plus att den blev snabbare och började dra mindre ström. Det är inte fy skam. Till dess får jag nöja mej med 1/16000 som kortaste slutartid...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.