Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

48 bit färgdjup med Dual Scan III?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har läst för att få bästa resultat när man scannar dia/neg ska man scanna med högsta upplösning och högsta färgdjup.

Problemet är att jag inte kan hitta var jag ska ställa in 48-bitars färgdjup i programvaran som följer med DS3. Jag använder INTE easy-programvaran. Jag fattar inte att jag inte hittar det... Det enda jag hittar är 8-, 16- och 16 bit linear... Vad är skillnaden?

Dessutom, när ni scannar s/v-bilder gör ni då också så att ni först scannar som "B&W positive" och därefter konverterar?

Enligt min Svenska manual för Diamage Scan Multi II.
16 bit - Ger bilden ett utgående färgdjup av 48 bit (16 bit för varje R, G eller B

16 bit linear - Ger bilden ett utgående färgdjup av 48 bit (16 bit för varje R, G eller B för vilka inga justeringar som t.ex. gamma-korrigering har gjorts, därför blir den utgående bilden, som scannas från en negativ film, även den negativ.

Hittar inte den motsvarande texten i engelska manualen, ovanstående låter lite "maskinöversatt" men det handlar troligen om att korrigeringar du gör med t.ex. gamma inte appliceras vid Linear skanningen.
Kan ju även handla om färgmatcningen.

Skanna i vanlig 16 bitars upplösning så krånglar du nog inte till det.

lyckades till slut hitta engelska manualen på CD'n.

Colour depth
This option allows you to specify the format when outputting the scanned data to a file or an
application software. Select one from the following items of the list box.
The default setting is 8 bit.
8 bit Outputs an image of 8 bits for each R, G or B channel
16 bit Outputs the image of 16 bits for each R, G or B channel
16 bit linear Outputs the image of 16 bits for each R, G or B channel but corrections
such as a gamma correction cannot be made. Therefore, when scanning a negative film, it is
output as a negative image.
* Only TIFF can be selected when using the utility software and selecting 16 bit or 16 bit linear as
a colour depth.
* When selecting 16 bit, the image size display in the Scan Settings window is represented in the
16 bit size (8 bit x 2).
* Some types of graphic application software cannot handle 16 bit image files.

Hoppas det är till någon hjälp.

Som svar på skanna svartvita neg.

Jag har testat jättemycket och kommit fram till att skanna svartvitt neg i positive color. Du får en gulaktig färgnyans som du sedan tar bort mycket enkelt i tex Photoshop, om du inte vill behålla det. Det ger en rätt cool effekt :) Jag har skapat en droplet för att göra detta snabbt och enkelt.

Det dropleten gör är att ta den röda kanalen och ta bort de andra.. samt monochromo på detta sen...
Svårt att förklara :)

Visst, det kanske inte passar till alla bilder men till i alla fall 90% passar den. Ni som vill ha den kan maila mig så skickar jag den tillbaka med vändande epost..

/Patrik

16 bitar och Photoshop Elements?

Jag har nyligen införskaffat en Dual-III och tänkte prova med 16-bitar färgdjup, nyfiken på skillnaden.
Men det verkar som de inte går om man använder Photoshop Elements.
Måste jag köpa nya kompletta Photoshop eller?

Någon som har något tips?

Har nyligen börjat med dia och tycker att det är som en helt ny värd har öppnat sig.
Har tidigare (som inkörsport) fotat med
Olympus C-2100UZ men skaffade ganska så snart en EOS30 med div. optik.

Glad amatör tacksam för tips:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar