Annons

450d + vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

T4pp3r

Ny medlem
Jag hade tänkt köpa min första kamera snart och har fastnat för EOS 450d.

Min första tanke var att köpa kameran med kitobjektivet som följer med men efter ett snack med en kompis som tyckte jag skulle köpa ett fast 50mm objektiv istället blir jag fundersam.

Min vän ansåg att ett EF 50mm f/1.8 II och ett löst hus som i slutändan blir ungefär 500kr dyrare än att köpa paketet med EF-S 18-55 IS objektivet blir bättre. Har han rätt?

Jag är i stort sett helt grön men känner att jag kommer utvecklas ganska snabbt då jag har en del koll ändå.

Jag vill ha ett allroundobjektiv som funkar till i så mycket som möjligt. Jag håller på med motorsport så det skall gärna funka hyfsat att fota rörliga objekt en bit bort oxå... kanske en svår nöt men tanken är att jag skall köpa en kamera och ett ok objektiv nu och börja med och så småningom byta upp mig. En kamera att börja med känns bättre än att spara ett halvår till...

Hur skall jag göra? Finns det några andra alternativ? Det får dock inte vara många hundralappar dyrare än de alternativ jag funderar på nu.

Jag undrar också om det finns någon form av guide som beskriver vilken typ av objektiv som används till olika saker?

Tack på förhand // Linus

50/1.8 är en bra glugg, men det motsvarar 80mm på en 450d så man blir rätt begränsad, det är ju inget allround-objektiv direkt.

Kör på kitgluggen, den kommer du långt med. Ett annat alternativ är att spara ihop lite mer slantar och köpa ett Tamron 17-50/2.8 eller Sigma 18-50/2.8.

Men du säger att du vill fota saker "en bit bort", då kanske du skulle haft ett tele?
Då är väl följande paket ett bra alternativ: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=450D18250

edit: Om du nu inte nödvändigtvis måste köpa nytt så leta begagnat, vad har du för budget? Är det runt 7000 som 450D + 18-55 kostar? Isåfall skulle jag slagit till på det här paketet tex: http://www.blocket.se/vi/21379187.htm?ca=6_s

Vad vill du fota? Är det motorsport som är viktigast?
Spring inte och köp en kamera utan att veta vad du ska fota. Då står du där med ditt 50/1,8 eller 18-55 och svär över att du inte kan fota bilarna längst bort.
Det är viktigt att ha detta i bakhuvudet.

Om det är så att du bara har kring 7000kr att lägga på både hus och optik, då rekommenderar jag starkt en begagnad kamera. Då kan du köpa bra optik för pengarna du får över.

350D kostar ca 2000kr begagnat.
400D kostar ca 3000kr.
Skillnaden mot en 450D är inte stor. Speciellt inte mellan 400D och 450D.
Bra optik däremot, det gör skillnad.

Canons fina telezoom 70-200/4L får du för ca 5000kr. Ibland lite lägre.
Utmärkt till motorsport under dygnets ljusa tider.

Vill du verkligen ha en 450D då ska du köpa den, men det finns alternativ om du kan tänka dig en äldre modell.

Vad vill du fota? Är det motorsport som är viktigast?
Spring inte och köp en kamera utan att veta vad du ska fota. Då står du där med ditt 50/1,8 eller 18-55 och svär över att du inte kan fota bilarna längst bort.
Det är viktigt att ha detta i bakhuvudet.

Om det är så att du bara har kring 7000kr att lägga på både hus och optik, då rekommenderar jag starkt en begagnad kamera. Då kan du köpa bra optik för pengarna du får över.

350D kostar ca 2000kr begagnat.
400D kostar ca 3000kr.
Skillnaden mot en 450D är inte stor. Speciellt inte mellan 400D och 450D.
Bra optik däremot, det gör skillnad.

Canons fina telezoom 70-200/4L får du för ca 5000kr. Ibland lite lägre.
Utmärkt till motorsport under dygnets ljusa tider.

Vill du verkligen ha en 450D då ska du köpa den, men det finns alternativ om du kan tänka dig en äldre modell.

jag förstår hur du tänker och det uppskattas. problemet är att det förmodligen blir en studentpresent från min familj och då blir det för omständigt. plus att min morsa är nojig med sånt och vill ha garanti på allt osv osv (ni vet hur morsor är).

Om jag inte får någon i studentpresent är situationen helt annan och jag själv har inget emot att handla begagnat.

kanske skulle skrivit detta i första posten men men...

vad som är viktigast kan jag inte riktigt säga. Den skall ersätta min kompaktkamera jag har idag och erbjuda möjligheter att spinna vidare i form av en hobby.

Motorsport är egentligen inte viktigare än något annat då jag oftast kör själv och finns framför kameran.

Skidåkning är också en hobby jag har så det är något jag önskar kunna fota i framtiden.

Jag kan nästan ingenting om objektiv och dess användningsområden. Därför skulle en guide eller en kort beskrivning sitta fint.

självklart förstår jag att alla mina önskemål inte går att uppfylla med ett objektiv. men jag vill ha något att börja med. Jag skall trots allt lära mig kameran innan jag kan utnyttja utrustningen.

jag kanske tänker helt fel? isf får ni gärna säga ifrån.

Ja då blir det ju kanske lite omständligt.

Men då tycker jag bestämt att du ska köpa kitoptiken (18-55). Det är ganska bra faktiskt, och har dessutom bildstabilisering.
Du får inget bättre objektiv för ett par hundralappar mer. Så är det.

Objektivguide. Ja du. Ta och läs artiklarna i fotoskolan här på sidan. Mycket lärorika.
Passa på att lära dig hur allt fungerar redan nu. Då kommer du igång mycket snabbare när du får din kamera. Det är trots allt lite svårare att arbeta med systemkamera.

Köpte min 450d med kit-objektivet men uppgraderade illa kvickt till Sigmas 18-200 som är ett SÅÅÅÅÅ mycket bättre allround-objektiv. Lyckades sälja 18-55 för ~1200 kr på Tradera så merkosnaden stannade vid dryga tusenlappen. (Köpte 18-200:at beggat).

Min slutsats:

Ska du bara ha ett objektiv så köp ett 18-200 av valfritt märke, finns ju även Canon och Tokina(?) numer.

Ska du ha flera objektiv så är nog ett 18-200 det bästa allround-grund-objektivet som finns. Det är som ett Kinder-ägg; tre önskningar i ett; vidvinkel, normal och zoom. Och allt till ett överkomligt pris.

Det enda jag skulle önska är att det kunde ha varit lite mer ljusstarkt så därför sparar jag nu till ett 50/1,4 alternativt ~80mm Macro med bra ljusstyrka.

Jag sitter lite i samma sits som dig Linus. Jag har en 450D med kit-objektivet 18-55mm. Jag har sneglat på ett: EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS (som ingår i det stora kitet)

Om jag får låna tråden så skulle jag gärna vilja ha synpunkter om det objektivet som allround-tele?

En guide om olika objektiv och hur de används skulle även för mig vara mycket användbart.

Har köpt Scott Kelby's båda böcker om yrkesfotografens hemligheter (den bruna och den röda) som jag tycker är väldigt väldigt bra!

Mvh
// N.T

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto