myrann
Aktiv medlem
Tjena! Sitter och letar hus då jag känner att jag växt ur min 450D lite. Det jag har kollat på är en ny 50D, eller en begagnad 5D mk1 för dem ligger i ungefär samma prisklass. Fördelen med 5D'n är ju i princip att det är FF, annars så är (som jag förstår det) 50D bättre på det mesta. 5D'n är inte vädertätad, långsammare serietagning, lägre upplösning, sämre lcd och har inget anti-damm system, kräver väldigt dyr optik (har optik som jag är nöjd med, men om jag ska köpa nytt blir det dyrt), samt är då begagnad så den har några exponeringar på nacken samt möjliga andra fel, medans 50D är bättre på allt det. Saken är ju att det är FF mot APS-C, och det är ju skillnad på bilderna, men hur står sig 50D mot 5D? Hur står sig 450D mot dessa till och med? Det jag vill komma ifrån är den oerhört plastiga känslan, babygreppet och i viss mån bildkvalliten. Vad jag gillar är displayn och snabb-iso knappen. Något annat jag bör veta om modellerna? Är det värt uppgraderingen? För er som tänkte säga 5D mk2 så är det helt uteslutet, alldeles för dyr. Vill inte byta till nikon iheller, då jag skulle vara tvungen att sälja all min nyköpta optik också. Just nu sitter jag på canon 50/1.8 och sigma 20/1.8, som är det jag kommer använda. Tack på förhand!