Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D till 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dejo

Aktiv medlem
Hej sitter med en 40D + 17-55/2,8 IS ,70-200/4L IS samt Sandisk Extreme 3 8 GB.

Har fantiserat ( ja faktiskt funderat t.o.m) om att byta till en 7D som har tekniska specifikationer som väcker starka habegär !

5dmk2 är inget ekonomiskt sett alternativ för mig eftersom jag inte vill bli av med mitt 17-55/2,8 IS ej heller betala mer för hus samt nytt objektiv

Har varit lite mindre bra synpunkter på 7D tidigare men nu tycker jag mig läsa att fler och fler är nöjda med den !

Vad fotograferar jag ? Ja allt som faller mig in ,vill ha en kamera som kan ta det mesta från stilla till rörelse , ljus till mörker med bra resultat.

Skriver bara ut max A4 och det väldigt sällan också.

Ni som har tagit steget upp fr 40D hur upplevde ni det ?
Jag menar att på pappret är 7D en superkamera ( i sin klass) men hur upplevs den jämfört mot 40D.

Saknar ni ngt jämfört mot 40D ? det brukar alltid finnas ngt som är sämre ( men självklart mkt bättre också) när man byter upp sig (gäller alla prylar, bilar osv)

Hur är det med minneskorthastighet på Cf för filmning, SD korten måste vara av klass 6 för att kunna filma i HD.Eftersom bildfilerna blir större samt att jag kanske kommer att filma blir det säkert ett nytt och större (16 GB), frågan bara hur snabbt ?

Hur är det med seriebildtagningshastigheten duger Extreme 3 där ?

Är kameran begränsad till 4 GB/ 30 min per "tagning" eller per formaterat kort ?

Har en Canon HF-100 och filmar med ( 1080i, *.mts2 format), hur är 7D som filmkamera betraktat, de filmerna jag sett verkar ju riktigt fina faktiskt ?

Har säkert glömt ngt men är tacksam för era svar och synpunkter innan jag ska till att försöka skaka fram pengarna som behövs.

Tack på förhand :)
 
Allt jag klagade på hos 40D, skärmen, "vädertätningen", On/Off-knappens läge är rättat. Till detta tillkommer ISO 12800 som blir kanon i svartvitt: http://stilbild.nu/fotograf/2009/10/anlagd-brand-i-bjuv-inatt/
trådlös blixtstyrning (fungerar klockrent för mig), snabbare autofokus, snabbare bildsekvens (bra för HDR-bilder), programmerbara genvägsknappar, filmning.

7D är dessutom välbyggd.

Sensorrengöringen verkar fungera ordentligt. 5D dammas ner direkt(fullformat) 400D dammade den med och 40D hade jag fått in damm under samma tidslängd som jag nu ägt 7D.

Bildkvalitémässigt kommer du inte märka någon skillnad.
 
Jag gick från 40D till 7D.

Jag gillar det mesta med 7D, knappar, reglage, känsla, sökare, display, hastighet är alla klara förbättringar jämfört med 40D. Film möjligheterna kul.

Vad gäller ren bildkvalité ser jag ingen skillnad på en bild från 40D och 7D upp till och med ISO 1600. På högre ISO är 7D bättre.

Alltså, ha realistiska förväntningar och du kommer att bli mycket nöjd!
 
Bakre hjulet är trögt på min 7D, och den där fjärrblixtstyrningen fungerar ju inte fullt ut.

Annars är det plus. Från början fick jag inget skarpt eller rätt exponerat, men det var jag som inte begrep mig på vare sig den nya AF-modulen eller iFCL, alltså den nya ljusmätningshistorian. Krävde tillvänjning.
 
Bakre hjulet är trögt på min 7D, och den där fjärrblixtstyrningen fungerar ju inte fullt ut.

Annars är det plus. Från början fick jag inget skarpt eller rätt exponerat, men det var jag som inte begrep mig på vare sig den nya AF-modulen eller iFCL, alltså den nya ljusmätningshistorian. Krävde tillvänjning.

Bakre hjulet är en smaksak. Den är trögare än på 40D och min 5D, men det är inget jag reflekterar över när jag växlar mellan husen. Fjärrblixtstyrningen har jag inte märkt något strul med. Jag fotograferade produktbilder i måndags i tre timmar, och blixtarna gjorde som de skulle.
 
Varför inte en 5d Mark II istället? Jag har en 40D och den har fungerat kanonbra men nu saknar jag filmmöjligheterna och vill köpa en ny kamera. 1D Mark IV vore ju kanon men för mycket pengar så jag funderar på en en 7D eller 5D II. Antar att 5D II ger bättre bilder men är ngt långsammare.
 
Hur är det med minneskorthastighet på Cf för filmning, SD korten måste vara av klass 6 för att kunna filma i HD.Eftersom bildfilerna blir större samt att jag kanske kommer att filma blir det säkert ett nytt och större (16 GB), frågan bara hur snabbt ?

Hur är det med seriebildtagningshastigheten duger Extreme 3 där ?

Är kameran begränsad till 4 GB/ 30 min per "tagning" eller per formaterat kort ?

Har en Canon HF-100 och filmar med ( 1080i, *.mts2 format), hur är 7D som filmkamera betraktat, de filmerna jag sett verkar ju riktigt fina faktiskt ?

Det går utmärkt att köra 1080P-filmer med Sandisk Extreme III, det är om du vill köra långa serietagningar, framförallt med RAW, som man behöver snabbare grejor.
Blandar man film och bilder så fyller man rätt snabbt minneskortet.
4GB/30min är per tagning.

Jag har jämfört 7D mot Canon XL H1. 7D ger helt klart bättre kvalitet, men är mycket osmidigare till reportage och spontanfilmande.
 
Hej , Tack för era svar och kommentarer ! Då vet jag lite mer innan

köpet. Bra att mitt CF räcker för att filma med och att det är per

tagning ,men får väl satsa på ett UDMA kort lite senare antar jag.

Att bildkvaliten är ungefär som 40D låter ju bra,fast misstänker att

jag kanske kommer hem med fler "keepers" : ).

Nej 5D mk 2 lirar i en annan ekonomisk klass för mig och så vill jag

ju köpa en annan normalzoom som motsvarar mitt 17 -55/2,8 IS också !

Och då börjar det dra iväg rejält, men visst är den bildkvalitets

mässigt sett säkerligen snäppet bättre : )

Ska bli spännande ! Tack ännu en gång allihopa :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.